بال های شکسته، نشت سوخت و درب های باز



حوادث وحشتناک در تاریخ مسافرت های هوایی

یک هواپیما از ایرلاین Thomas Cook، مجبور به فرود اضطراری در منچستر شد، چون بخشی از بال های خود را از دست داده بود. این هواپیما که به مقصد کوبا در حال پرواز بود، و مجبور به برگشت به فرودگاه منچستر شد، به گفته ایرلاین:

«مشکل از روغن کم هواپیما بوده و ربطی به بال ها نداشته است».

با این حا، هر کدام ازاین دلایل خودش باعث شد که تعطیلات برای 322 مسافر این پرواز اصلا خوب استارت نخوره. اما این اصلا قابل مقایسه با دیگر حادثه های بسیار بد سفرهای هوایی که مسافرهای دیگر مجبور به تحملش بودند، نیست.

ادامه مقاله را برای دانستن بدترین حادثه های هوایی، بخوانید.

1. یک هواپیما که مانند یک ماشین لباسشویی می لرزید!


در یک هواپیمای مسافربری AirAsia، کاپیتان پرواز خطاب به مسافران گفت:

«دعاهاتون رو بخونید، موتور سمت چپ هواپیما مثل ماشین لباسشویی می لرزه!»

اخبار کوتاه شبکه ها نشان می داد که پرواز ایرباس A330، به طرز وحشتناکی بعد از اینکه موتور سمت چپ هواپیما صدای بلندی (مثل انفجار) داد، شروع به لرزش کرد.

پرواز که به مقصد کوالالامپور در حالا پرواز بود، بعد از یک ساعت و نیم پرواز به دلیل «نقص فنی» به Perth بازگشت و تقریبا 3 ساعت از زمان شروع پرواز گذشته بود.

یکی از مسافران پرواز به شبکه خبری ABC گفت که:

«به نظرم موتور سمت چپ کاملا از کار افتاده بود، دست کم این چیزی بود که به ما گفتن، انگار واقعا بالای ماشین لباسشویی نشسته بودیم. همه چی می لرزید. ما می تونستیم موتور رو بیرون هواپیما ببینیم، که به طرز وحشتناکی روی بال هواپیما می لرزید. وقتی هواپیما نشست ما تازه فهمیدیم که یکی از پَرِه ها از روی توربین کنده شده است».


2. آیا سوخت پرواز باید اینجوری از بال های هواپیما بریزه؟

ایرلاین United که به ونیز پرواز داشت، به دلیل اینکه یک مسافر دید که سوخت هواپیما از بال هواپیما به بیرون ریخته می شود، کنسل شد. این در حالی بود که هواپیما آماده اجازه برای Take-off بود.

راشل، مسافر این پرواز در تاریخ 14 جون 2017، در توییتر خودش ویدئو این ماجرا را گذاشت و نوشت که:

«چطور یکی از خدمه پرواز یک همچین چیزی را پشت سر من ندیده است. خدا رو شکر که موقع Take-off بیرون پنجره را نگاه می کردم».

بوئینگ 300-767، قصد داشت از فرودگاه بین المللی Newark Liberty در نیوجرسی آمریکا خارج شود، مجبور به بازگشت به آشیانه خودش شد، چرا که یکی از مسافران این بیرون ریختن سوخت هواپیما از بال سمت چپ هواپیما را دید و به خدمه پرواز هشدار داد.

3. سوراخ در موتور

پرواز خارجی شماره MU736 ایرلاین China Eastern مجبور به بازگشت به فرودگاه سیدنی شد، بعد از انکه متوجه شد قسمتی از روکش های موتور هواپیما کنده شده است. مسافران که به مقصد شانگهای سوار این هواپیما شده بودند، گزارش دادند که بوی دود و آتش گرفتن در کابین پرواز پیچیده است، کاپیتان پرواز هم که یک ساعت از پرواز گذشته بود اعلام کرد که با موتور هواپیما مشکل دارند و باید به فرودگاه سیدنی برگردند.


تعدادی از مسافران گفتند که، تنها زمان کوتاهی از بلند شده هواپیما می گذشت که انها صدای خیلی بلندی را از موتور سمت چپ شنیدند. یکی از مسافران به شبکه خبری هفت استرالیا گفت:


«همه ما ناگهان این سر و صدا را شنیدیم ... یه جور بوی سوختگی احساس می شد».

4. وقتی که ملخ هواپیما بیفتد

ایرلاین Regional Express، با 19 مسافر در ماه مارچ وقتی که به فرودگاه سیدنی نزدیک شده بود، در هوا برای خودش به این سمت و آن سمت با مصیبت تاب می خورد!!


ایرلاین تایید کرد که، ملخ از محور خود جدا شده است و بدون اینکه به بدنه هواپیما Saab 340 برخورد کند، از هواپیما جدا شده است.


هواپیما توانست با امنیت کامل فرود آید، اما ایرلاین استرالیایی، 5 هواپیمای دیگر از 55 هواپیما Saab 340 را که از همان ملخ و محور استفاده می کردند را برای تعمیرات و تعویض از ناوگان هوایی خود خارج کرد.


به گفته پاول کازین، رئیس انجمن مهندسان هواپیما استرالیا (Australian Licensed Aircraft Engineers Association):


«مسافران و خدمه
پرواز داخلی از Albury به سیدنی که در حدود 500 کیلومتر بود، بسیار خوش شانس بودند که ملخ به بدنه هواپیما و یا به دم هواپیما برخورد نکرده است».

5. هنگامی که یک هواپیما "روانی" شود

خلبانی که با جلوگیری از سقوط هواپیمای مسافربری خود، جان بیش از 300 نفر را نجات داد، سکوت خود را شکست و توضیح داد که چگونه کامپیوتر هواپیما دیوانه شده بود و ناگهان در عرض چند ثانیه صدها فوت ارتفاع کم کرد.


کاپیتان کوین سولیوان مسئول پرواز شماره 72 Qantas، از سنگاپور به پرت بود، زمانی که خلبان اتوماتیک ایرباس A330 دوبار بعد عمل کرد؛ در دفعه اول در عرض 23 ثانیه 690 فوت (210 متر) ارتفاع کم کرد و در دفعه دوم در عرض 15 ثانیه 400 فوت (120 متر) ارتفاع دیگر کم کرد؛ که باعث شد، بیش از 100 مسافر زخمی شوند.


در اکتبر سال 2008، سولیوان مجبور شد که وضعیت اضطراری Mayday را اعلام کند و یک فرود اضطراری در فرودگاه Learmouth در غرب استرالیا انجام دهد، با ترس از اینکه بار دیگر خلبان اتوماتیک ناگهان ارتفاع کم کند.

کاپیتان کوین سولیوان، به Good Weekend که بخشی از برنامه Sydney Morning Herald بود، گفت:


«بدترین اتفاقی که ممکنه در زمانی که در هواپیما هستید بیفتد، این است که کنترل هواپیما در اختیار شما نباشد».

6. وقتی داخل موتور را ببینید!

ایرلاین American که به مقصد سان فرانسیسکو در حال پرواز بود، مجبور به بازگشت به شهر فونیکس شد، زمانی که فهمید بخشی از روکش موتور هواپیما کنده شده است. تصویر این موتور بدون پوشش توسط یکی از مسافران پرواز گرفته شده است.



این هواپیما با 136 مسافر بعد از 20 دقیقه بعد از Take-off در امنیت و سلامت کامل همه مسافران در فرودگاه بین المللی Phoenix Sky Harbour به زمین نشست. هم ایرلاین American و هم FAA یا اداره هوانوردی فدرال آمریکا در حال تحقیق درباره این مسئله هستند.

7. تلاطم وحشتناک

در ماه می گذشته، ویدئویی از پرواز اتحاد در فضای مجاز پخش شد که در ان مسافران برای زندگی اشان، که در آن لحظه هواپیما دچار لرزش های شدید و غیر منتظره در طول پرواز از ابوظبی به جاکارتا شده بود، با صدای بلند دعا می کردند.

این فیلم که توسط Dewi Rachmayani در فیسبوک پست شده بود، نشان می داد که مسافران صندلی های خود را گرفتند و فریاد می زنند و برخی دیگر با صدای بلند می گویند: «الله اکبر».

یکی از مهمانداران مرد در هواپیما گفت که:

«من 15 سال است که مهماندار هواپیما هستم، ولی این اتفاق رو برای اولین بار بود که تجربه می کردم».

8. چه کسی در را باز گذاشت؟

سال گذشته، یک جت مسافربری کره ای که در ارتفاع 10،000 پایی (3000 متری) بود، متوجه شد که یکی از درهای هواپیما نیمه باز است.


مسافران صدای ورود شدید باد و صحنه هایی که باعث هرج و مرج در هواپیما شده بود را، توصیف می کنند.

حالت تهوع و درد گوش در طی پرواز گزارش شده بود و سایر علائمی که مربوط به کم شدن فشار داخل کابین بود. مسئولان و مقامات ایرلاین گفتند که در این اتفاق کسی صدمه جدی ندیده و در بیمارستان بستری نشده است. اما باعث شد این سفر، 15 ساعت بیشتر طول بکشد

9. موتوری که متلاشی شد

در اکتبر سال 2015، یک هواپیمای مسافربری در شیلی بعد از اینکه Take-offرا انجام داد، ناگهان موتور هواپیما شروع به جدا شدن از یکدیگر کرد.

پرواز ایرلاین Sky از سانتیاگو پایتخت شیلی به مقصد کوپیاکو که پرواز می کرد، مجبور به فرود اضطراری به دلیل از دست دادن موتور سمت چپ به صورت کامل، تنها دقایقی بعد از بلند شدن پرواز شد. مسافران به پرواز جایگزین برده شدند و هواپیما برای تعمیر و بازگشت به ناوگان هوایی برده شد.

10. ترک در بدنه هواپیما

در سال 2014، ایرلاین American که از سان فرانسیسکو به دالاس پرواز می کرد، وقتی متوجه شدند که پانل های دیواره کابین ترک خورده است، مجبور به فرود اضطراری شد. بوئینگ 757 که از فرودگاه بین المللی سان فرانسیسکو به تازگی برخاسته بود، بنا بر تصمیم کاپیتان پرواز در حدود یک ساعت پرواز را به سمت فرودگاه بین المللی Dallas/Fort Worth برگرداند، زیرا احتمال انفجار مجرای هوا را می داد. هر 184 مسافر به همراه 6 نفر خدمه پرواز صدمه ندیدند. حتی فکر کردن که مشکل شاید مربوط به فشار بالا باشد ولی کابین پرواز فشار داخل خودش را از دست نداد و لزومی به استفاده از ماسک های اکسیژن نشد. جیمز واتسون از کایل – تگزاس یک ویدئو کوتاه از این حادثه در فیسبوک خود منتشر کرد که اگر هواپیما سقوط می کرد، همه علت اصلی را متوجه می شدند.

11. هواپیمای آتشین

یک مسافر در هواپیما در سپتامبر 2014 لحظات وحشتناکی را توسط دوربین خود ضبط کرد که نشان می داد که یکی از موتورهای هواپیما شروع به آتش گرفتن، کرده است. این اتفاق وقتی افتاد که هواپیما با تازگی از فرودگاه بارسلونا Take-off کرده بود. این مسافر در پرواز Transaero که به سمت یکی از شهرهای روسیه در به مسافت 1.100 مایل (در حدود 335 متر) و در سمت شرق مسکو به پرواز درآمده بود، که متوجه شده بود، که از یکی از بال های هواپیما آتش بیرون می آید. بوئینگ 767 به محض اینکه Take-Off را انجام داد شروع به لرزیدن کرد و هواپیما مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه بارسلونا شد. خدمه پرواز گزارش دادند که به مدت 30 ثانیه بعد از این حادثه، موتورهای هواپیما را کاملا خاموش کردند و به مدت یک ساعت در هوا، به تخلیه سوخت پرداختند. هواپیما به سلامت در فرودگاه بارسلونا، فرود کرد و مسافران با پرواز دیگری در روز بعد به سمت روسیه، پرواز کردند.

12. یک پیچ شل


یکی از کاربران Reddit Skips LegDay این تصاویر را در نوامبر 2014 ارسال کرد و توضیح داد:

«در نیمه های راه بودیم که یک صدای POP بلندی شندیم، و به پنجره کنار دستم نگاه کردم و دیدم که یک پیچ پنل شیشه ای بیرونی را شکسته و بین لایه ها گیر افتاده است».

«مردم در اطراف من این صدا را شنیدند و زمانی که منبع صدا را دیدند، به نظر می رسیدند که دست پاچه شدند.»

وی افزود:

«من بی سر و صدا پیش خدمه پرواز رفتم و به او گفتم که چه اتفاقی افتاده است، بعد از اینکه خدمه پرواز این صحنه را دید، خلبان را صدا زد. خلبان گفت که مشکلی تا زمان فرود نخواهیم داشت و می توانیم فشار داخل کابین را تنظیم نگه داریم».

"وقتی ما فرود آمدیم و مردم عکس گرفتن را متوقف کردند، خلبان مدتی با من صحبت کرد و می گفت: او هرگز چنین چیزی را در این 25 سال سابقه پرواز، ندیده است. "

13. یک ملخ پروازی دیگر

یک مسافر ایرلاین Air Canada، در جریان کنده شدن ملخ موتور هواپیما و برخورد آن با بدنه هواپیما که در نهایت به این مسافر اصابت کرد، زخمی شد.

این پرواز که از کالگری به پرواز در آمده بود، در طی این جریان هواپیما مجبور به فرود اضطراری در شب شد. کریستینا کوریلو که در زمان این فرود اضطراری، کنار پنجره نشسته بود که در همان زمان هواپیما با باند فرودگاه برخورد کرد و ملخ سمت راست جدا شد و در بدنه هواپیما فرو رفت.

فرود هواپیما به نظر می آمد که باید خیلی راحت انجام شود تا اینکه مسافران صداهای ضربه های کوتاه و شدیدی را، هنگامی که هواپیما در باند فرودگاه نشست، شنیدند. سیستم Landing سمت راست هواپیما کاملا از بین رفت و هواپیما روی قسمت سمت راست محفظه بار هواپیما روی آسفالت های محوطه فرودگاه کشیده می شد. بعد از توقف هواپیما و یک سکوت چند لحظه ای که با تشویق و سوت مسافران شکسته شد و سریعا متوجه شدند که باید هواپیما را ترک کنند، چرا که داخل کابین پر از دود شده بود. به خانم کوریلو امداد رسانی شد و سریعا او را به بیمارستان رساندند و بعد از 6 ساعت از بیمارستان مرخص شد در حالی که، گردن وی بشدت زخمی شده بود و کبودی روی سر و شانه او بود.

14. باز هم تلاطم

ایرلاین American در دسامبر 2014 از فرودگاه شهر سئول، کره جنوبی از زمین برخاست و تنها دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه با تطاطم هوایی وحشتناکی برخورد کرد و مجبور به درخواست یک فرود پیش بینی نشده در فرودگاه بین المللی Narita، توکیو ژاپن در پی مجروح شدن 14 مسافر و یکی از خدمه پرواز و نیاز آنها به مراقبت پزشکی شد. ایرلاین عنوان کرد که 4 مسافر و یکی از خدمه نیاز به بستری شدن رد بیمارستان داشتند، ولی صدمات در حدی نبود که باعث تهدید زندگی آنها شود.

بعد از فرود آمدن هواپیما در ژاپن، مسافران و خدمه پرواز مورد درمان قرار گرفتند. ایرلاین American، عنوان کرد که هواپیما 240 مسافر و 15 خدمه پرواز داشت

15. پهبادی که بغل به بغل رد شد

پهبادی که از 6 متری بغل یک هواپیما تنها دقایقی قبل از اینکه در فرودگاه Heathrow لندن بشیند عبور کرد. این نزدیکی به ایرباس A320 واقعا خطرناک بود، بر اساس گزارش UK Airprox Board، این پرواز در تاریخ 22 جولای 2014 در ارتفاع 700 فوتی (200 متری) بالاتر از زمین قرار داشت..


16. باند فرودگا

در جولای سال 2014، دو جت مسافربری، نزدیک بود با یکدیگر در فرودگاه بارسلونا برخورد کنند. این لحظه که توسط دوربین های محوطه فرود ضبط شده بود، نشان داد که، بوئینگ 767 ایرلاین روسیه ای UTair که آماده فرود در باند فرودگاه El Prat بارسلونا بود. تنها کمتر از یک متر باقی مانده مانده بود تا فرود بیاید، یک ایرباس A340 متعلق به Aerolineas Argentineas به آرامی از میان باند، تاکسی می شد، باعث شد که خلبان هواپیمای روسیه ای سریعا هواپیما را به آسمان برگرداند و برای امنیت بیشتر موقع فرود هم در آسمان چند دور زد تا باند مهیای فرود هواپیما شود.

17. خیلی نزدیک ...

در یک اتفاق مشابه، خلبان ایرلاین United، در می 2014 لحظات ترسناکی را تجربه کرد. در زمانی که این خلبان می خواست هواپیما را در فرودگاه Newark در آمریکا، فرود بیاورد، ناگهان متوجه شد که یک هواپیما Take-off را انجام داده و از زمین بلند شده است، آن هم درست در زیر هواپیمای او به فاصله تنها 60 متر. خوشبختانه در این اتفاق کسی صدمه ندید.

18. Ryanair...
این سری و در اینجا تصادف با سرعت بالا نبود، بلکه هواپیما در حال تاکسی شذن به سر خط برای شروع Take-off بود که به هواپیمای دیگری در باند برخورد کرد. این داستان توسط یک نفر که در هواپیما بود، در اکتبر 2014 در فرودگاه دوبلین فیلمبرداری شده بود.



19. بالای نیویورک نزدیک بود اتفاق بیافتد!

در بین هوا و در جون 2013، درست بالای نیویورک یک دلتا 747 و یک هواپیمای شاتل آمریکایی در نزدیکی فرودگاه JFK با فاصله 60 متر از روی یکدیگر گذشتند.


20. در باند فرودگاه بوستون، بال های هواپیما به یکدیگر برخورد کردند!

یک جت مسافربری Delta، دُم یک هواپیمای کوچک دیگر را که در باند تاکسی می شد را، کند!!!

21. ماری در هواپیما

یک مار بخت برگشته که در بال هواپیما جا خوش کرده. ویدئو این مار بد شانس را اینجا ببینید! این جریان، یادآور فیلم ساموئل ال جکسون به نام ماری در هواپیما بود. البته خوشبختانه مار راه به داخل کابین نداشت!!.منبع:
پرواز داخلی

هواپیما؛ پرنده آهنی غول پیکر



انسان امروزه، می تواند بر فراز زمین پرواز کرده و آن را زیر پای خود ببیند و حتی از ابرها هم بالاتر برود که در نوع خود علاوه بر اینکه شگفت انگیز و زیباست، هیجان و اضطراب زمان پرواز را نیز دارد و این اضطراب زمانی بوجود می آید که، شما درباره این وسیله حتی به اندازه ماشین شخصی خودتان اطلاعات نداشته باشید.

در اینجا سعی شده با جمع آوری مطالبی مفید، شما را با این صنعت بیشتر آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید...


از دیرباز انسان ها، همیشه سعی در انجام عمل پرواز داشته اند.


در افسانه های یونانی شواهدی؛ در متون و حکاکی و نقاشی های به جا مانده؛ بر این صحبت وجود دارد.


«ددالوس» مخترع دربار «مینوس شاه» بعد از زندانی شدن او و پسرش توسط «مینوس شاه»، برای فرار از زندان تصمیم می گیرد بالهای پرندگان را با موم به بدن خود و پسرش «ایکاروس» بچسباند، «ایکاروس» حین پرواز به توصیه پدر برای نزدیک نشدن به خورشید گوش نکرد و بال های مومی اش آب شد و به اعماق دریا سقوط کرد.


در چین باستان یکی از امپراتوران، اژدهای بزرگی را با استفاده از پارچه مخصوص و پر کردن دود گرم در داخل آن در برابر چشمان ناباور تمام مردم در آسمان رها کرد.

مثبت ترین تلاش در این رابطه را می توان به لئوناردو داوینچی اختصاص داد.

اما با توجه به سرعت بالای زندگی امروزه، بسیاری از مردم ترجیح می دهند که وسیله های سریعتر و آسان تر را انتخاب نمایند. هواپیما یکی از این وسیله هایی است ، که از وقتی اختراع شده مورد استقبال انسان ها قرار گرفت که آن ها با
خرید بلیط هواپیمای داخلی یا خارجی به راحتی سفر می کنند. این وسیله علاوه بر اینکه مسافت های طولانی تر را سریعتر طی می کند، استفاده بسیار زیادی می توان از آن داشت که از جمله آنها می توان باربری، مسافرتی و جنگی را نام برد.

انواع هواپیما:

زمانی که صحبت از انواع هواپیماها به میان می آید، چندین پارامتر اصلی در این رابطه مطرح می شود :

طرح و عملکرد : هواپیما بال ثابت : هواپیما ؛ هواپیما بال محترک : هلی کوپتر
پیش رانش
موتور دار: مربوط به هواپیما بال ثابت است که موتور تعبیه شده در این نوع هواپیما باعث تامین نیروی پیش رانش هواپیما می شود.
بی موتور نظیر پاراگلایدرها
کاربرد: نظامی نظیر جنگنده ها و هواپیماهای ترابری نظامی ؛ غیر نظامی: مسافربری، باربری و ...

ساختار هواپیما:

از زمان اولین پرواز هواپیما به دست برادران رایت تا امروزه؛ جدای اینکه ایده های متفاوتی برای طراحی و ساخت و تغییراتی در اجزای اصلی هواپیما مطرح شد و تفاوت های در
خرید بلیط هواپیماها به وجود آمده، در هنگام ساخت 5 پارامتر اصلی را به شرح زیر به طور مشترک دارا می باشند:

1. بدنه: متشکل از کابین که قسمتی برای بار و قسمتی برای مسافرین می باشد و جنس آن از آلیاژ و کامپوزیت می باشد. طراحی بدنه هواپیماها از زمان اولین ساخت تا به امروز به دسته های زیر تقسیم می شود:

Truss: هواپیماهای قدیمی، این طرح به گونه ای است که کل بدنه هواپیما فشار پرواز را تحمل می کند.
Monocoque: نسل دوم هواپیماها، این طرح به گونه ای است که فقط پوسته بدنه هواپیما فشار پرواز را تحمل می کند.
Semi – Monocoque: هواپیماهای امروزی، این طرح به گونه ای است که فشار پرواز به یک گودی که در قسمت زیرین هواپیما قرار داده شده است، وارد می شود. این کار باعث می شود که فشارهای ناشی از پرواز به قسمت بدنه کاهش پیدا کرده و طول عمر هواپیما افزایش یابد.



2. بال: از مهمترین و حساس ترین قسمت های هواپیما می باشد. بال ها وظیفه تولید نیروی بالابرنده هواپیما را به عهده دارند و باعث گردش هوا در اطراف هواپیما می شوند. به دلیل اتصال بدنه به بال و تبعیت بدنه هواپیما از حرکت بال ها، کوچکترین خطا در محاسبه ساخت یک بال باعث انحراف از مسیر و یا حتی سقوط آن هواپیما می شود.

جنس بال ها از آلمینیوم یا کامپوزیت می باشد که علاوه بر زیبایی باعث مقاومت بالای آنها در برابر فشارهای وارده به اجزای داخلی بال ها می باشد.

بال ها محترک و ثابت هستند. بال های متحرک را می توان در هلیکوپترها یا بالگردها دید. بال های ثابت هم به ویژه در هواپیمای مسافربری دیده می شوند که خود این بال ها نیز دارای اجزای متحرکی می باشند:

Flap: قسمتی از بال که تحت اختیار خلبان می باشد و در هنگام فرود یا برخاستن هواپیما باز و بسته می شوند و با افزایش نیروی بالا برده امکان مانور ساده تر به سمت بالا و پایین و پرواز راحت تر را به خلبان می دهد.
Aileron: قسمتی از نوک بال است، که به خلبان اجازه حرکت هواپیما به سمت چپ و راست را می دهد که حرکت این قسمت در بال ها مخالف یکدیگر می باشد.
بالچه: در انتهای نوک بال قرار دارد و باعث می شود هواپیما در حین پرواز انرژی کمتری از موتور دریافت کرده و باعث مصرف بهینه سوخت هواپیما شود.

3. قسمت دوم هواپیما یا دم هواپیما: وظیفه اصلی آن ایجاد تعادل و ثبات در هواپیما و ایجاد حرکت هواپیما در جهات راست، چپ، بالا و پایین می باشد.

4. ارابه ها / چرخ های فرود: بخشی از هواپیماست که در هنگام حرکت بر روی زمین و یا توقف بر روی آن تکیه دارد. شایعه ترین مورد استفاده آن نوع چرخدار آن می باشد که البته انواع دیگری از این ارابه ها وجود دارد که قابلیت نشستن و برخاستن بر روی سطح آب ( محفظه هوا ) و بر روی برف (هواپیما های اسکی) وجود دارد. چرخ های هواپیما دارای ترمز هستند ولی زمانی این ترمزها وارد عمل می شوند که سرعت هواپیما بسیار پایین باشد و خلبان بخواهد کاملا در جلوی ترمینال توقف داشته باشد.

5. موتور: برای آنکه هواپیمایی پرواز کند نیاز است که نیروی بالا برنده یا Lift خود را افزایش دهد، این افزایش همراه با سرعت هواپیما است و آنچه که سرعت هواپیما را بالا می برد، موتور آن است. در هواپیماهای ابتدایی موتورهای پیستونی (همانند موتور ماشین) مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه از موتورهای جت برای هواپیماها استفاده می شود که در زمان پرواز سرعتی بین 700 تا 900 کیلومتر بر ساعت و در هنگام برخاستن و یا فرود سرعتی در حدود 150 تا 250 کیلومتر بر ساعت دارند.



حال که با عملکرد کلی و اجزای اصلی هواپیما آشنا شدید، به راحتی می توانید برای
خرید بلیط هواپیما خارجی و خرید بلیط داخلی، کلیک کنید.منبع:
خرید بلیط هواپیما خارجی

هواپیماهای رنگارنگ



طرح بدنه هواپیماها امروزه نسبت به دوران ابتدایی تولید هواپیماها تغییراتی چشمگیری داشته است. صاحبان ایرلاین ها و جت های شخصی بیشتر به دنبال رنگ و لعاب دادن به طرح های هواپیماهای خود هستند؛ از رنگ آمیزی بدنه هواپیما گرفته تا امکانات رفاهی داخل هواپیما، لوگو ایرلاین، پوشش مهمانداران و ...

برخی از ایرلاین ها سعی در بوجود آوردن تنوع در هواپیماهای خود هستند و سبکی جدید و متفاوت در ناوگان هوایی خود بوجود می آورند و از رنگ آمیزی های جالبی که اکثرا ریشه در فرهنگ کشور ایرلاین مربوطه می باشد، سرچشمه می گیرد. ولی از طرف دیگر بیشتر ایرلاین ها ترجیح می دهند از رنگ سفید برای بدنه هواپیماهای خود استفاده کنند؛ این امر نه تنها توجیه اقتصادی دارد بلکه می توان برای آن دلایل علمی و فنی نیز بیان کرد.این هواپیما ها صرفا برای کسانی که
بلیط داخلی تهیه کردند نیست. با سام سیر همراه باشید تا این دلایل را با هم بررسی کنیم:

توجیه اقتصادی: برای رنگ کردن هر هواپیما حدود 65 گالن رنگ نیاز است، پس باید در انتخاب رنگ برای هواپیما هر ایرلاین به صورت هوشمندانه عمل کند. هر رنگی که انتخاب شود با توجه به برخورد اشعه های خورشید بر روی بدنه به مرور زمان اکسیده می شود و از بین می رود و اگر ایرلاین بخواهد طول ثابت و براق ماندن این رنگ ها را افزایش دهد باید هزینه بیشتری پرداخت کند، در عوض رنگ سفید استاندارد، ارزان و ساده است و همینطور هواپیماهای رنگ سفید زودتر به فروش می رسند و همین طور لوگوی های ایرلاین ها بر روی رنگ سفید جلوه بیشتری دارد. به همین دلیل است که می بینیم، ایرلاین هایی که از رنگ سفید و طراحی ساده تر استفاده می کنند،
بلیط ارزان هواپیما را ارئه می کنند.
توجیه علمی: به گفته پرفسور جان هانسمن، رنگ سفید همانند کرم ضد آفتاب برای هواپیما عمل می کند و از مواد پلاستیکی و یا کامپوزیت های به کار رفته در بدنه هواپیمادر مقابل اشعه خورشید محافظت می کند. از نظر علمی رنگ روشن باعث انعکاس نور و اشعه خورشید می شود و نور را به بدنه هواپیما انتقال نمی دهد در نتیجه کابین هواپیما خنک تر می ماند و هزینه و انرژی کمتری برای خنک سازی کابین داخل هواپیما صرف می شود. تحقیقاتی در دانشگاه پردیو و مرکز تحقیقات حیات وحش ملی در سال 2011 در رابطه با تعامل انسان با حیات وحش صورت گرفت و در بخشی از آن تحقیقات عنوان شد که پرندگانی که در ارتفاع بالا پرواز می کنند توانایی تشخیص رنگ سفید را بیشتر از سایر رنگ ها دارند و هواپیمایی با رنگ سفید را بسیار راحت تر پشت سر می گذارند.
توجیه فنی: زمانی که ما از یک لباس رنگ روشن استفاده می کنیم زودتر متوجه لک ها و کثیفی های روی آن می شویم، رنگ سفید بر روی بدنه هواپیما همین حکم را دارد و باعث می شود که پوسیدگی، ترک های سطحی، فرو رفتگی های سطح هواپیما، زنگ زدگی، نشت سوخت و روغن و همین طور رنگ پریدگی قابل رویت باشد، اگرچه که امروزه با دستگاه های پیشرفته ای تمام بدنه هواپیما را برای حتی ترک هایی در لایه های بدنه هواپیماها بررسی می کنند. علاوه بر این موارد در زمان سقوط هواپیما در دریا، رنگ سفید بدنه هواپیما از شعاع چند کیلومتری در روی سطح دریا قابل رویت است.

اما با تمام اینها، باز هم ایرلاین هایی وجود دارند که تمام این دلایل را در نظر نگرفته و رنگ آمیزی منحصر به فرد و متناسب با فرهنگ کشور مبدا ایرلاین یا ترکیبی از ارزش ها، سنت ها و نمادهای فرهنگی ملت های مختلف را استفاده می کنند. کسانی که
بلیط خارجی تهیه کرده باشند و قصد سفر به کشوری را دارند با دیدن نماد آن کشور بر روی هواپیمای خود احساس رضایت بیشتری دارند.در ادامه می خواهیم این ایرلاین را به شما معرفی کنیم:


خطوط هواپیمایی WestJet – کانادا



خطوط هواپیمایی WOW Air – ایسلندمنبع:
بلیط خارجی


نکاتی درباره خرید بلیط هواپیما



خرید بلیط هواپیما با استفاده گسترده از خدمات رزرو آنلاین بسیار ساده شده است. مسافران می توانند قیمت ها و مسیرهای مختلف را با استفاده از سایت های رزرو آنلاین مقایسه کنند و تنها با چند کلیک ماوس، بلیطی رزرو کنند. مهم ترین مهارت هایی که شما برای خرید بلیط هواپیما نیاز دارید، یک میزان کوچک از مهارت در اینترنت و آگاهی سازمانی است تا برای بهترین قیمت ها از پیش برنامه ریزی کنید.

و اما مراحل خرید بلیط:

مشخص کردن تاریخ سفر

تاریخ سفر خود را مشخص کنید. اغلب، رزرو بلیط هواپیما این اطمینان را ایجاد می کند که شما می توانید از میان مسیرهای مختلف و قیمت های ارزان تر انتخاب کنید.

سریعتر برای خرید بلیط اقدام کنید

به سرعت قیمت ها را بررسی کنید. حتی اگر شما فقط یک ایده کلی از زمانی که سفر هوایی که قرار است انجام دهید داشته باشید، ایده خوبی برای شروع خرید بلیط هواپیما است. اگر پرواز شما در دوره تعطیلات اصلی مانند کریسمس یا سال جدید است، نزدیکی تاریخ سفر شما به روزهای پر جنب و جوش و پر ترافیک بر شانس شما در گیر کردن در یک تصادف، از دست دادن یک پرواز یا فقط تجربه مسافرتی ناخوشایند تاثیر زیادی دارد. سریع رزرو کنید!

خرید آنلاین بلیط هواپیما

وب سایت های سفر قابل اعتماد را بررسی کنید. اکثر سایت های سفر به روش مشابه عمل می کنند. آنها از شما می خواهند که مقصد و تاریخ مخصوص سفر را وارد کنید. یک لیست ایجاد می شود که نتایج را در تعدادی از شرکت های مختلف هواپیمایی به شما نشان خواهد داد. نتایج معمولا بر اساس قیمت مرتب می شود. قیمت ممکن است تحت تاثیر تعدادی از متغیرها از جمله تعداد توقف ها، فرودگاه مقصد یا خروج و نزدیکی با تاریخ مسافرت قرار گیرد.

تماس با آژانس های هواپیمایی

گزینه دیگر این است که با یک شرکت هواپیمایی به طور مستقیم تماس بگیرید. اگر شما ترجیح می دهید که خرید بلیط هواپیما را از یک شرکت هواپیمایی خاص تهیه کنید، می توانید بلیط هواپیما آنلاین را همانند هر یک از این وب سایت های سفر رزرو کنید. معایب این روش این است که شما نمی توانید قیمت ها یا مسیرهای مختلف را در خطوط هوایی مختلف مقایسه کنید.



رزرو بلیط هواپیما به صورت شخصی

رزرو شخصی بلیط هواپیما به یک کارت اعتباری معتبر نیاز دارد و از شما خواسته می شود شماره کارت اعتباری و تاریخ انقضا را در بخش پرداخت وارد کنید. از شما همچنین برای اطلاعات شخصی مربوطه مانند نام کامل، آدرس و احتمالا شماره گذرنامه برای سفرهای بین المللی درخواست خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که کارت اعتباری مورد استفاده برای رزرو بلیط را با خود به فرودگاه آورید! اگر رزرو غیر قابل برگشت یا اثبات هویت لازم باشد، از شما خواسته می شود که کارت اعتباری را تهیه کنید .

ذکر ایمیل در هنگام ثبت سفارش

احتمالا برای ارسال یک تأیید نامه الکترونیکی از شما سوال پرسیده می شود. ارسال ای میل را تایید کنید، زیرا در صورت نیاز به جزئیات رزرو قابل استفاده خواهد بود. علاوه بر این، تأیید نامه الکترونیکی قابل چاپ است و می تواند در سرویس های سلف سرویس فرودگاه برای ثبت نام استفاده شود. این مرحله باعث صرفه جویی در زمان می شود و از اذیت شدن برای ایستادن در صف های طولانی جلوگیری می کند.

در سیستم*های فروش بلیط خارجی و بلیط داخلی عموما دو روش بلیط چارتر و بلیط سیستمی وجود دارد:


بلیط چارتر

در دنیای گردشگری و مسافرت امروزی اصطلاح*های زیادی وجود دارند. مطمئنا همه شماها اصطلاح پرواز چارتر را شنیده*اید. کلمه چارتر در حوزه گردشگری به معنای دربست کردن یا اجاره کردن بخشی یا تمام صندلی*های یک اتوبوس، قطار، پرواز و اتاق*های یک هتل است. در واقع روند چارتر کردن بلیط پرواز به این صورت می*باشد که، شرکت یا آژانس هواپیمایی درخواست کننده به صورت دوره*ای یا سالیانه و در زمان*های خاصی اقدام به چارتر کردن تعداد مشخص یا همه صندلی*های هواپیما می*کنند که این نوع، بلیط ارزان هواپیما است و معمولا ارزان*تر از بلیط*های سیستمی هستند.



بلیط سیستمی
بلیط سیستمی واژه مقابل بلیط چارتر می*باشد و توسط شرکت هواپیمایی مذکور به صورت مستقیم در اختیار مشتریان و آژانس*های مسافرتی توسط برنامه*های واسطی نظیر آمادئوس یا وب سایت*های فروش بلیط خارجی قرار می*گیرد. بلیط سیستمی در واقع برنامه پروازهای منظم یک شرکت هواپیمایی (ایرلاین) در طول سال است که تغییر نرخ چندانی ندارد، البته عواملی مانند تعطیلات خاص یا مناسبت*های ملی و مذهبی یا حتی تغییر ساعت پرواز در یک روز باعث افزایش یا کاهش نرخ بلیط سیستمی می*شود.

فرق میان بلیط سیستمی و بلیط چارتر

برخلاف بلیط*های چارتر، مسئولیت خالی ماندن صندلی**ها در هر پرواز متوجه خود شرکت هواپیمایی یا ایرلاین است و شرایط و قوانین کنسلی و تغییر تاریخ / ساعت پرواز در این نوع بلیط**ها طبق قوانین هواپیمایی کشوری و ایرلاین مربوطه قابل انجام است. در ضمن مسافران می*توانند پرواز را برای خود رزرو نگه دارند تا در صورت لزوم بدون پرداختن هزینه*ای آن را تغییر بدهند و در نهایت اقدام به صدور بلیط و پرداخت وجه آن بکنند و حتی در صورتی که بلیط صادر شود در صورت کنسلی، جریمه از مبلغ کسر و مابقی استرداد می*شود.منبع:خرید بلیط هواپیما

کلاس های پروازی را بیشتر بشناسید




عموما هواپیماهای مسافربری از لحاظ کیفیت به فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی کلاس تقسیم می شوند که در سال های اخیر اکونومی با کیفیت نیز به این دسته بندی توسط بعضی ایرلاین ها اضافه شده است.

قبلا کیفیت صندلی ها و تفاوت کلاس ها مشخص نشده بود، صندلی ها با کیفیت یکسان بودند و تفاوت در شرایط و تسهیلات غیر از نوع جایگاه مسافر ایجاد می شد مانند محدودیت میزان بار مسافر، قوانین تغییر یا استرداد بلیط هواپیما و ... که برخی از این موارد هستند.

کلاس و درجه بندی ایرلاین های پرواز خارجی بیانگر میزان کیفیت محل نشستن در حمل و نقل عمومی است. محل نشستن میتواند یک صندلی یا یک کابین باشد. کلاس های بالاتر برای راحتی بیشتر مسافرین طراحی شده و گران قیمت تر می باشند.


قیمت پایه کلاس ها

در یک بیان ساده قیمت کلاس ها به هر صندلی هواپیما در درجه بندی های مختلف با قیمت و قوانین مقرر بستگی دارد. قیمت کلاس ها با واژه های مشخص شناسایی می شوند، بعضی از این واژه ها در تمامی ایرلاین ها یکسان است و برخی دیگر بسته به ایرلاین متفاوت می باشند در ادامه به تعدادی از این واژه ها که در تمامی ایرلاین ها یکسان می باشد اشاره می کنیم :

Y= بلیط هواپیما اکونومی کلاس

J= بلیط هواپیما بیزینس کلاس

F = بلیط هواپیما فرست کلاس

قیمت هر کلاس هواپیمایی از طریق سیستم رزرو ایرلاین و آژانس های هواپیمایی برای فروش هر صندلی در هواپیما تعیین می گردد و با پیگیری کلاس بلیط هواپیماهای موجود اعلام می شود.



اکـونـومی کـلاس

به بیان ساده با
بلیط ارزان هواپیما اکونومی برای رفتن از مبدا به مقصد شما صندلی مورد نظر خود را با تفاوت هایی از لحاظ پهنای صندلی و فضای جلو پای صندلی دریافت می کنید. جلو پای صندلی از 70 تا 83 سانتی متر و پهنای صندلی از 43 تا 83 سانتی متر می باشد. اگرچه ممکن است، این چند سانتی متر از نظر شما تفاوت چندانی نداشته باشد ولی وقتی در پرواز خارجی بلند مدت قرار بگیرید تفاوتشان را حس خواهید کرد. برای سایر تفاوت ها میتوان وجود پریز برق، Wi-Fi، غذا، سرگرمی، تلوزیون و سرویس های مختلف را مثال زد.

اکونومی کلاس با کیفیت

بلیط هواپیما اکونومی کلاس با کیفیت تفاوت های متعددی با اکونومی کلاس معمولی دارند. در آمریکا آن را انتخاب کابین اصلی می نامند و در مسیرهای هوایی بریتانیایی اصطلاح ورد تراولر پلاس را برای آن به کار می برند. ولی تمامی آن ها یک معنی دارند: پرواز اکونومی کلاس با مقداری جذابیت و البته مقداری پر هزینه تر. البته گفته می شود که قیمت این پرواز ها با پرواز های بیزنس کلاس، مشابه نیست.

بیـزینـس کـلاس

میگویند اگر یکبار پرواز با بیزینس کلاس را تجربه کنید، دیگر هرگز با اکونومی کلاس سفر نخواهید کرد. اگرچه ممکن است برتری اکونومی با کیفیت بر اکونومی کلاس به آسانی قابل تشخیص نباشد ولی لوکس بودن بیزینس کلاس نسبت به اکونومی با کیفیت به وضوح قابل تشخیص است. کیفیت بیزینس کلاس به حدی بالا می باشد که بسیاری از ایرلاین ها قسمت بلیط هواپیما فرست کلاس خود را به طور کل رها کرده اند.

فرسـت کـلاس

افراد مشهور و ثروتمند در راس رزرو پرواز های فرست کلاس قرار دارند. تصور کنید افرادی که در پروازهای بیزینس کلاس بوده اند تنها مقدار کمی از لوکس بودن را تجربه کرده اند. جدا از حریم خصوصی و اندازه صندلی ها (به خاطر داشته باشید، که در پرواز های فرست کلاس تعداد صندلی ها کم و مانند سوییت های شخصی می باشند.) قیمت پروازهای فرست کلاس تا پنج برابر قیمت پروازهای بیزینس کلاس می باشد.منبع:
بلیط ارزان هواپیما