تاثیر استفاده از لباس کار در مشاغل مختلف








یکی از عواملی که در یک محیط حرفه ای بسیار مهم است، لباس های کار می باشد. همه ی شغل های کوچک یا بزرگ بایستی لباس کار ویژه ی خود را داشته باشند. بیشتر سازمان ها یا شغل های اقتصادی برای محیطی ایمن تر و بهتر برای کارکنان، به خصوص برای کارکنانی که در زمینه های ساختمانی کار می کنند؛ از لباس کار استفاده می کنند. به طور کل لباس کار برای شغل های پر خطر جزو واجبات می باشد. با توجه به نوع فعالیت شرکت، مدل های مختلفی برای لباس های کار وجود دارد.

اهمیت لباس کار در ایمنی بدن

ممکن است برای برخی از افراد این سوال در ذهنشان به وجود آید که چرا یک شرکت به لباس کار احتیاج دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که اهمیت لباس کار چیست در ایمن نگه داشتن بدن، بسیار زیاد است. این یک وظیفه برای کارفرما می باشد که ایمنی کارکنان خود را به وسیله ی تهیه تجهیزات حفاظتی لازم مثل لباس های ایمن کار حفظ کند. اما در برخی از موارد متاسفانه برخی از کارفرمایان در زمینه ی اهمیت ایمنی کارگران و یا کارمندان خود کوتاهی می کنند. و این کار علاوه بر اینکه جان کارکنان را به خطر می اندازد، هزینه های زیادی را برای کارفرما ها در صورت بروز حادثه ای ایجاد می کند.

 

 



 

خرید لباس کار برای کارکنان یک شرکت یا کارگران یک ساختمان مزایای زیادی دارد؛ که این مزایا عبارتند از:

حفاظت از آسیب ها: بیشتر محیط های کاری، از حوادث احتمالی خطر ناک ایمن نیستند. به همین خاطر لباس کار می تواند ایمنی را برای کارکنان بیشتر کند. به این اقراد ممکن است صدمات مختلفی مثل آسیب به سر، آسیب به پا یا دست، آسیب به چشم و ... وارد شود که وجود لباس های کار باعث می شود این آسیب ها خطری ایجاد نکنند. لباس های کار ایمن شامل دستکش، عینک، کلاه های ایمنی، کفش یا چکمه های محکم و یا ماسک می باشد.

 

محافظت از بیماری های تنفسی: برخی دیگر از مشاغل وجود دارد که کارکنان به ناچار مجبورند با دود و گاز های سمی کار کنند. در اینگونه شرایط، به کار گیری ماسک های تنفسی این امکان را می دهد که افراد در برابر ذرات گرد و غبار و گاز های خطرناک ایمن شوند.

داشتن آمار کارمندان: سازمان ها و شرکت ها و کارخانه ها با استفاده از لباس کار مخصوص خود می توانند، کارمندان و کارکنان خود را شناسایی کنند. افرادی که لباس کار مشابهی دارند، به آسانی قابل تشخیص هستند.پس با این کار راحت تر می توان آنها را سازماندهی و مدیرت کرد.

   

 

تاثیر لباس کار در نحوه عملکرد کارکنان

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، لباس کار یک مزایای دیگر نیز دارد؛ که آن این است که وجود لباس یکدست برای کارکنان می تواند در آنها احساس مفید بودن و متعلق بودن به یک تیم بزرگ را ایجاد کند. در چنین وضیعتی عملکرد کارکنان نیز به طور قابل چشمگیری بهتر می شود و با انگیزه و علاقه ی بیشتری و همین طور خلاقانه تر از قبل به کار خود ادامه می دهند.

بنابراین وجود لباس کار برای کارکنان جدا از بحث ایمنی و واجبات، در شغل های بی خطر نیز یک جور هماهنگی ایجاد می کند و بر نحوه عملکرد کارکنان، تاثیر می گذارد.

 

نقش لباس کار در برندسازی

یکی دیگر از مزایایی خرید لباس کار در تهران دارد این است که می تواند در برند سازی کمک کند. لباس کار و کلاه های ایمنی مارک دار این امکان را دارند تا ویژگی های قابل توجهی در تجارت به همراه داشته باشند. بنابراین شما می توانید تصویر برند خود را بر روی لباس و یا کلاه خود چاب کنید، و با این کار به تقویت تصویر برند خود کمک کنید.

 

انواع لباس کار خلبانی و آشنایی با ویژگی های مهم هر کدام

 

 



 

لباس کار خلبانی، یکی از لباس های خاص و منحصر به فرد با طراحی جذاب می باشد که به تدریج با پیشرفت دانش و فناوری در حوزه هوانوردی، این محصول نیز دستخوش تغییراتی شد؛ به گونه ای که امروزه شاهد تولید انواع لباس خلبانی می باشیم. این لباس کار علاوه دارا بودن ویژگی های مهمی که در ادامه به آن می پردازیم، به دلیل طراحی خاصی که دارد به نوعی احساس اعتماد به نفس و آراستگی را نیز در فرد ایجاد می نماید. به طور کلی خرید لباس کار خلبانی، در دو دسته : نظامی و غیر نظامی به بازار عرضه شده است که در ادامه به تفصیل به آن پرداخته ایم.

لباس کار خلبانی غیر نظامی همان طور که از نامش پیداست، پوشش خلبان های خطوط هوایی می باشد که برخلاف لباس خلبانی نظامی، عموما دارای ظاهری مشابه و یکسان با هم هستند. البته لازم به ذکر است که در زمان های گذشته لباس خلبانی به این صورت نبود و اغلب پوشش کارکنان این حوزه، شامل چکمه و کت چرم و دستکش می شد؛ چرا که در قدیم کابین هواپیما به شکل امروزی دارای انواع سیستم تهویه و گرمایشی نبود و این پوشش مناسب تر به نظر می رسید. به تدریج با پیشرفت تکنولوژی و در دهه 1930 میلادی، خطوط هوایی سراسری آمریکا (شرکت پان امریکن) پیشنهاد داد که به منظور ایجاد پوشش رسمی و جذاب تر برای کارکنان این حوزه، تغییراتی در طراحی لباس خلبانی اعمال گردد.

به تدریج شرکت های هواپیمایی دیگر نیز از این مدل الگوبرداری کرده و خرید لباس کار در تهران به شکلی جدید رایج گردید. امروزه در شرکت های هوایی بزرگ در امریکا ، اروپا و آسیا و... شاهد این نوع پوشش در کارکنان این حوزه هستیم. البته شرکت «پان امریکن» برای اینکه مقام و رتبه هر خلبان از طریق لباس وی مشخص باشد، خطوط طلایی و نقره ای و یا نشان بالدار را در نظر گرفت.به این ترتیب شخصی که روی لباس خلبانی خود سه خط داشت، افسر اول بوده و دو خط هم متعلق به افسر دوم پرواز بود. خلبانی که دوره آموزشی را سپری می کرد نیز لباسی با یک خط روی آستین به تن داشت.

 

 



 

آشنایی با لباس خلبانی نظامی

با گذر زمان، مجددا در لباس کار خلبانی نیز تغییراتی حاصل گردید و در سال 2016 لباسی با طراحی جدیدتر که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد، توسط «شرکت هوایی کانتاس» ارائه گردید. این لباس شامل پیراهن خلبانی سفید و شلوار پارچه ای می باشد.

لباس خلبانی نظامی که نوع دیگر لباس کار در شرکت های هواپیمایی به شمار می رود هم دارای جیب هایی در قسمت جلو یا بغل می باشد که بر اساس نوع هواپیما یا هلیکوپتری که خلبان با آن پرواز می کند، اتیکت مخصوص روی آن قرار می گیرد. بد نیست بدانید که در سازمان های نظامی، به این پوشش "لباس پرواز" هم می گویند.

رنگ لباس کار خلبانی نظامی سبز زیتونی بوده و به طور معمول به شکل یکسره طراحی و تولید می گردد. در قسمت شانه این لباس هم پاگون یا سردوش دوخته شده است که برای نصب نشان های نظامی هر یک از کارکنان در نظر گرفته شده است. نکته قابل توجه در طراحی لباس پرواز این است که باید استاندارد باشد؛ به ان معنی که از پارچه ای مقاوم برای تولید آن استفاده گردیده باشد. به تعبیری دیگر در صورت وقوع هر نوع حادثه که منجر به آتش سوزی گردد، لباس و دستکش خلبانی نباید مشتعل شود تا خلبان امکان نجات جان خود را داشته باشد.

کلام آخر اینکه پیشنهاد می کنیم برای تهیه انواع لباس کار خلبانی نظامی و غیرنظامی، به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید تا از بابت جنس مقاوم و طراحی استاندارد آن خیالتان راحت باشد.

دفتر مرکزی پاکان صنعت : تهران، خیابان جمهوری، بین دانشگاه و فخررازی، پلاک997واحد3

تلفن : 66400103   -  66400107  -  66403700

تلفن همراه : 09121078856  -  09122002229   نجاریان



ظرفیت تولید مجتمع فولاد گیلان




ایران سرزمینی غنی از ذخایر معدنی است، کشوری که با توجه به آب و هوای خشک و مناطق بزرگ کویری ثروتمند میباشد. ذخایری که عبارتند از: نفت، مواد معدنی فلزی، شن و ماسه، مواد معدنی شیمیایی، گاز، نمک و زغالسنگ.


به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، ایران با توجه به تحریمهای سالیان گذشته تا به امروز با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شده است. این مشکلات در هر حوزهی اقتصادی خود را به نحوی نشان میدهند، اما با مدیریت صحیح و به کارگیری از تخصص و مهارتهای نیروهای متخصص و کارآمد و همچنین حمایت مستمر دولت مخصوصا در این دوران میتوان بسیاری از این قبیل مشکلات را رفع نمود.




یکی از این حوزههای اقتصادی، صنایع بزرگ فولاد ایران است. استفاده از این صنعت بسیار کاربردی و عامل پیشرفت و توسعهیافتگی اقتصادی یک کشور میشود. فولاد ماده انتخابی برای بسیاری از عناصر تولید، ساخت و ساز، حمل و نقل و محصولات مختلف مصرفی است که روزانه در اختیار ماست و همچنین به دلیل استحکامش ارزش زیادی دارد، از دیگر مزایای آن میتوان به بازیافت آن اشاره کرد.


تاریخچه صنعت فولاد


صنعت فولاد مدرن برای اولین بار در اواخر دههی 1850 آغاز شد و از آن زمان به یکی از اصلیترین اجزای اقتصاد جهان تبدیل شده است. این صنعت در ایران برای اولین بار در سال 1306 با ایدهی ساخت کارخانههای ذوب در شمال کشور و به منظور تولید خطوط ریلی راهآهن با بودجهی 4.5 میلیون تومان به وجود آمد و در سال 1307 از بیم پایان یافتن منابع سنگ سمنان پایان یافت، اما در سالهای بعد با برنامه و بودجهی دقیقتر توسط یک شرکت آلمانی ادامه یافت.


در سال 1338 به صورت رسمی توسط دولت، کارخانهی ذوب آهن آریامهر تشکیل شد که پس از انقلاب اسلامی ایران به شرکت ملی ذوب آهن ایران تغییر نام پیدا کرد و در سال 1358 با ادغام این شرکت و شرکت ملی صنایع فولاد ایران در نهایت شرکت ملی فولاد ایران تشکیل شد.


امروز در ایران این صنعت پایه و اساس رشد اقتصادی میباشد و همچنین از ابتدای این صنعت که استخراج منابع مورد نیاز تا فرایند تولید محصول مورد نظر میباشد، منجر به اشتغالزایی است. آقای رسول دانیال زاده به عنوان کارآفرین و مدیر مجتمع فولاد گیلان تا به امروز توانسته امکان اشتغالزایی 2000 نیروی کار به صورت مستقیم و 20هزار نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم آورد.


این صنعت علاوه بر اشتغالزایی، بر چرخهی اقتصاد تاثیر بسزایی دارد. در حالی که اغلب کشورها با مشکل در تهیهی مواد اولیهی این صنعت هستند ایران با وجود منابع فراوان خود تامینکنندهی آن است. شرکت مذکور با احداث کارخانههایی در شهرهای مختلف ایران در شرایط سخت رقابتی و با وجود تحریمهای بین المللی با به کارگیری مدرنترین روشهای این صنعت توانسته تأمین کنندهی بخش عمدهای از نیاز تولیدکنندگان داخل باشد، به طوریکه 400 شرکت در این صنایع مواد اولیهی خود را از این شرکت تامین میکنند. همچنین در حوزهی تجارت خارجی با ارز آوری بسیار زیاد نقش مهمی را در تولید ناخالص داخلی ایفا کرده است.




فناوری مجتمع فولاد گیلان


از جمله فناوری این مجتمع میتوان به فرایند (ایی اس پی) برای فولاد ورق گرم نورد اشاره کرد که علاوه بر هزینه و مصرف انرژی پایین، سازگار با محیط زیست نیز است. همچنین در این مجتمع ورقهای گالوانیزه به شکل (غوطهوری گرم) تولید میشود که از جمله ویژگیهای این روش میتوان به هزینهی پایین، ضخامت های کنترل شده نام برد. پوشش ورق گالوانیزه در این روش استحکام و چسبندگی بالایی دارد. و اما از مدیر کارخانه همه چیز درباره رسول دانیال زاده را بدانید.


یکی از مشکلات جدی این صنعت مربوط به اندازهی آن است. در پایان سال 2014، تعادل عرضه و تقاضا به دلیل عرضه بیش از حد فولاد توسط چین کاهش یافت. از یک سو، به دلیل تولید بیش از حد، بازار صادراتی چین رشد قابل توجهی داشت و منجر به تخلیهی موجودی مازاد خود در سایر کشورها شد.


از سوی دیگر، برخی از تولیدکنندگان بزرگ (مانند تولیدکنندگان اروپا و ایالات متحده) برای جبران این ضرر، عملیات تولید خود را در داخل متوقف کردند زیرا هزینههای عملیاتی خود را حذف کردند. یکی از پیامدهای مازاد عرضه چین سقوط قیمت فولاد بود. این امر منجر به از دست دادن مشاغل این صنعت برای چندین هزار نفر از کارمندان کرهجنوبی و ایالات متحده شد که هنوز مشخص نیس این صنعت چگونه ضرر را جبران میکند.


یکی دیگر از پیامدهای این تولید مازاد، کاهش مواد اولیه مرغوب مورد نیاز برای تولید است. استفاده از مواد خام با کیفیت پایین به جای خود می تواند با ایجاد آلودگیهای زیست محیطی اثرات زیانباری داشته باشد. در فرایند تولید گازهای گلخانهای سمی مانند دیاکسیدکربن که شایعترین گاز گلخانهای است در طول فرایند تولید منتشر میشود و در صورت عدم رعایت، شرایط گرمایش جهانی در آینده نزدیک بدتر خواهد شد.


علاوه بر مشکلات جهانی این صنعت، ایران با مشکلات و معضلات داخلی نیز روبهرو است که عبارتند از: پاندمی کرونا، نوسانات نرخ ارز، تحریمها، عرضهی غلط کالا در بورس، قیمت تمام شدهی مواد اولیه وقیمت نفت و گاز. همچنین بسیاری از صنایع تولیدی آهن و فولاد تعطیل و تولیدات صنایع بزرگ کاهش چشمگیری داشته است.


بر اساس مدلهای کلان جهانی و پیشبینی تحلیلگران، انتظار میرود تولید فولاد در ایران تا پایان سال 1400 به 2300 هزار تن برسد. در بلندمدت، طبق مدلهای اقتصادسنجی، پیشبینی میشود روند تولیدات ایران در سال 2022 حدود 2500.00 هزار تن باشد که با توجه به حمایتهای دولت در این صنعت رسیدن به این عدد دور از انتظار نبوده. در سال 2020 ایران با توجه به تحریمها و محدودیتها در تولید فولاد خام در جایگاه دهم جهان بوده است. واما در قسمت تماس با ما بهارنیوز برای دریافت اطلاعات بیشتر ارتباط بگیرید.


ظرفیت مجتمع فولاد گیلان


رسول دانیال زاده چون ایشان توانسته ظرفیت خط نورد گرم این مجتمع سالیانه 2.5 میلیون تن و ظرفیت تولید خط نورد سرد به بیش از 500 هزار تن در سال برساند و تولید انواع ورقهای گالوانیزه تا پایان سال جاری به 150 هزار تن در سال میرسد.




توانایی تولید مجتمع فولاد گیلان


این مجتمع پس از رفع نیاز صنعتگران داخلی امکان صادرات به نقاط مختلف جهان را داراست و مدیر این کارخانه اقای رسول دانیال زاده توانسته سهم بالایی در تولید فولاد در بین کشورهای همسایه (عربستان، امارات و عراق) در کار مشابه را داشته باشد. این چهار کشور بیش از 70 درصد از سهم مصرف فولاد را در منطقه به خود اختصاص دادند که سهم آنها به ترتیب، ایران 38 درصد، عربستان 21 درصد، امارات 15 درصد و عراق 6 درصد.


طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه می سال 2021، تولید فولاد خام برای 64 کشور به وزن 174.4 میلیون تن گزارش شده است که 16.5 درصد نسبت به همین ماه در سال گذشته افزایش داشته است. بزرگترین تولیدکنندهی فولاد در جهان در حال حاضر کشور چین است. کشورهای آسیای شرقی از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی با وجود فقدان مواد اولیه در کشور خود از بزرگترین تولیدکنندگان جهان هستند، اما دلیل موفقیت آنها چیست؟


رشد سریع اقتصاد در کشورهای شرق آسیا شرایطی را ایجاد کرد که منجر به توسعهی فزایندهی صنعت فولاد در این کشورها شد که بسیاری از آنها از طریق سرمایهگذاریهای سیاست محور توسط دولتها انجام شد. ژاپن و کرهجنوبی با سرمایهگذاری در تولید فولاد با کیفیت بالا پیش میروند و کرهجنوبی نیز در حال آماده شدن برای پاسخگویی به تقاضا از طریق سرمایهگذاریهای پایین دستی خارج از کشور در آسیای جنوب شرقی، مکزیک، ایالات متحده آمریکا و هند است. علاوه بر این، به منظور رقابتی ماندن، شرکت ها در حال انطباق با تغییرات تکنولوژیکی انقلاب صنعتی چهارم هستند.



منبع : تهران نیوز

رسول دانیال زاده کارآفرین برتر: قصه تحریم داستان غریبی نیست




رسول دانیال زاده مدیرعامل شرکت فولاد گیلان ضمن اشاره به تلاش خود و همه کارگران و متخصصان برای استمرار فعالیت در دوران تحریم گفت: حتی در مواقع بحران و دشواریهای ناشی از آن، دست از تولید نکشیدم.


گفتوگو با رسول دانیال زاده کارآفرین برتر حوزه فولاد و مدیر فولاد گیلان


رسول دانیال زاده مدیرعامل شرکت فولاد گیلان ضمن اشاره به تلاش خود و همه کارگران و متخصصان برای استمرار فعالیت در دوران تحریم گفت: حتی در مواقع بحران و دشواریهای ناشی از آن، دست از تولید نکشیدم.




سوال: تحریم را چگونه توصیف میکنید؟


رسول دانیال زاده نمین: قصه تحریم داستان غریبی نیست. تاریخ ایران مملو از هجوم و تاخت و تاز بیگانگان بوده. هر زمان به شکلی و به رنگی، یا با جنگ یا با تحریم. تحریم هم نوع جدیدی از اقدامات قهرآمیز برخی کشورها علیه کشور دیگری است که برای اعمال فشار، بکار گرفته میشود تا آن را وادار به تبعیت از معیارها و سیاستهای خود کنند. خوب ؛ از ابزار جنگ بعنوان مانعی برای استقلال و توسعه کشور نتیجه نگرفتند.


 بعد از جنگ هم که کشور فرصتی برای بازسازی پیدا کرد و در مسیر سازندگی قرار گرفت، تحریمها در دستور کار قرار گرفت. بیتعارف باید گفت که تحریمها همواره آثار تخریبی جدی بر همه شئون کشور و زندگی مردم گذاشته که این ظلم بزرگی علیه این ملّت است امریکا و اروپا بارها از این ابزار علیه ایران استفاده کردهاند و هر چه جلوتر رفتهایم ابعاد و گستره تحریمها بیشتر شده است. یکی از بخش هایی که همواره از این امر آسیب جدی و منفی دیده است بخش صنعت و تولید است.و اما شما میتوانید همه چیز درباره رسول دانیال زاده را در اینجا بیشتر بدانید.


سوال: تاثیر تحریمها بر صنعت از منظر شما چقدر مهم است؟


رسول دانیال زاده: بسیار مهم است. ببینید ؛ صنعت موتور رشد و توسعه پایدار کشور است و توانمندیهای زیادی داشته و نقطه اتکا برای اقتصاد کشور است. در صنعت با دو مقوله جدی تولید و اشتغال مواجهیم. از یک طرف تنوع و فراوانی محصولات تولیدی و از سوی دیگر قدرت اشتغالزایی و ظرفیت بالای کارآفرینی در دل صنعت دیده شده است. پس تأثیر تحریمهای اقتصادی بر صنعت بعنوان یکی از اصلیترین متغییرهای اقتصادی قابل تامل است چون هم تولید و هم اشتغال را نشانه رفته است.


البته این تاثیرات در بخشهای مختلف صنعت متفاوت است بدین معنا که هر صنعتی که وابستگی بیشتری به خارجیها دارد آسیب پذیر تر بوده و در مقابل، بخشی از صنایع که چرخه کاری آنها داخلیست، تاثیر کمتری به خود گرفتهاند. بعنوان نمونه چون در زمینه فولاد فعال هستم احساس میکنم از آنجاییکه بیشتر حلقههای زنجیره فولاد بومیسازی شده، این بخش نسبت به سایر صنایع کمتر آسیب دیده است. البته ذکر این نکته هم لازم است که میزان این تاثیرات میبایست توسط اقتصاددانان و پژوهشگران بررسی و گزارش شود.




سوال: لطفا از وضعیت تولید صنعت فولاد در شرایط تحریمی و دشواریهای آن بگویید.


رسول دانیال زاده نمین: اقتصاد ما اقتصاد نفتی است. در سالهای اخیر دستورات اکید مقام معظم رهبری (مدّظله العالی) در دستور کار دولتمردان مبنی بر عدم وابستگی به نفت صادر شده. یکی از قابل اتکاترین آلترنالیوها برای تحقق این امر، توسعه صنعت فولاد است. حجم و تنوع تولیدات، تکمیل بودن زنجیره تامین و تولید، ضریب اشتغال زیاد و قدرت ارزآوری بالای این صنعت باعث شده توجه به فولاد پررنگتر از قبل باشد. یکی از نمودهای همین توجه، جلوگیری از خام فروشی و حفظ ارزش افزوده حاصل از حلقههای زنجیره تولید فولاد در کشور است.


 هم اکنون شرایط فعلی، تولید فولاد به گونهای است که مازاد تولید داریم. این بدان معناست که ظرفیتهای تولیدی، نیاز بازار داخلی را تقریباً پوشش میدهد و مازاد آن قابلیت صادرات دارد. اگر اشتباه نکنم نزدیک به دو سوم فولاد ایران صرف مصارف داخلی شده و تنها برای ۳۰ درصد از همین ظرفیت مازاد، امکان آسیبپذیری ناشی از تحریمهای جدید امریکا وجود دارد.




همین ریسک ۳۰ درصدی هم میبایست بهصورت جدی مدیریت شده و شرکتهای صادرکننده مورد حمایت قرار گیرند تا لطمه ایی نبینند. شایان توجه است از آنجاییکه بخشی از کالاها و قطعات یدکی تولیدکنندگان کماکان از خارج تامین میشود انتظار اینست که دولت محترم حمایت جدی و همه جانبه خود را به جهت حفظ تولید و اشتغال در این زمینه معمول دارد و موانع پیش روی تامین و واردات این گونه ملزومات را از میان بردارد.


 دقت کنید ؛ هدف تحریم، فلج کردن اقتصاد و صنعت است بدینگونه که هیچ فعالیتی در این عرصه صرفه اقتصادی نداشته باشد. صنعت فولاد بیش از اینکه از واردات مواد اولیه تولید خود تاثیر بگیرد از کمبود قطعات و فناوریهای جدید آسیب پذیر است. همچنین رسول دانیال زاده فرمود همین کمبودها باعث شده هزینههای واردات افزایش پیداکند و منجر به افزایش نرخ تمام شده محصولات گردد که این به نفع هیچ کس نیست. بسیاری از کارخانجات ما در کشور از باب تامین قطعات یدکی خود دچار مشکلاند. فرآیند تامین این گونه قطعات سخت تر از قبل شده و باید از مسیرهای فرعی و از طریق چند واسطه صورت پذیرد.


 شرایط پرداخت هم نقدی شده که همگی این عوامل، تاثیر خود را بر افزایش هزینهها و بهای تمام شده میگذارد. از طرفی به واسطه همین تحریمها، شرکتهای معتبر سازنده تجهیزات فولادی یا از بازار ایران خارج شدند یا سطح همکاریهای خود را بشدت محدود کردهاند. همین هایی هم که ماندهاند موازنه تجاری فی مابین را چه به لحاظ قیمتی و چه به لحاظ حقوقی به نفع خود سنگین تر نمودهاند. این روزها رویکرد عمده به سمت چین چرخیده است بنابراین در چنین شرایطی که زیرساختها به سمت چینی شدن میرود میباید از حفظ کیفیت دراز مدت زیرساختها بطور جدی مراقبت نمود.


منبع : گسترش نیوز

گفتگو با رسول دانیال زاده کارآفرین برگزیده در صنعت فولاد




در گفتگو با رسول دانیال زاده مدیر کارخانه به تشریح طرح های توسعه در صنعت فولاد و چالش های پیش رو در بخش خصوصی می پردازیم.


به گزارش برنا، در گفتگو با رسول دانیال زاده مدیر کارخانه به تشریح طرح های توسعه در صنعت فولاد و چالش های پیش رو در بخش خصوصی می پردازیم.


سوال: از نظر شما توسعه چه معنا و مفهومی دارد؟


رسول دانیال زاده: توسعه دارای مفهومی گسترده بوده و به طور کلی شامل تمام زوایای زندگی بشر می شود. با نگاهی به تاریخچه زندگی انسان و بررسی ارتباطاتی که با محیط پیرامون در جهت رفع نیازها و ارتقای سطح زندگی خود برقرار نموده است، می بینیم که همواره در جستجوی پیشرفت و بالا بردن کیفیت سطح زندگی خود بوده و تلاش برای پیمودن مسیر توسعه تا به امروز نیز ادامه داشته است.


تمام کشورهای دنیا مسیر رشد و توسعه را شاید کمی زودتر و یا دیرتر از دیگری به هرحال طی نموده اند؛ اما در اروپا بعد از دوره رنسانس که منجر به تحولی بزرگ در تمامی حوزه های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی گردید مسیر رشد و شکوفایی با سرعت و شدت بیشتری همراه شد به خصوص که پس از دوره رنسانس، شاهد انقلابی عظیم در صنعت جهان نیز بودیم به طوری که تمامی کشورها در این موج جدید تحول و دگرگونی در صنعت، سعی در تطبیق خود با تکنولوژی های جدید داشتند.




در این میان کشورهایی که برای پیشرفت و ارتقا خود همواره سعی در اجرای الزامات جدید فناوری و تکنولوژی ها داشتند و به این کار ادامه دادند، در مقایسه با کشورهایی که به درستی آن را درک نکرده و اهمیت چندانی به آن نداند شاهد پیشرفت وموفقیت های بیشتری بودند.


و اما بدانید که رسول دانیال زاده کیست ، در ادامه ایشان گفت:


به طور کلی مسیر رشد و توسعه کشورها به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که عبارتند از: پشتیبانی و حمایت دولت و فرهنگ جامعه که در صورت نبود هر یک از این عوامل موثر، توسعه و پیشرفت یک کشور امکان پذیر نیست و دارای نواقصی خواهد بود.


به عنوان مثال در کشور خودمان ایران، شخصی به نام میرزا تقی خان امیرکبیر با بینش و درکی که از تاثیر این عوامل در مسیر توسعه یک کشور داشت اقدام به فعالیت هایی در این زمینه نمود اما با وجود تلاش فراوان وی، به دلایلی که عنوان کردم این مسیر ناقص ماند و از آن حمایت نگردید.


یکی از ابعاد مهم و اساسی در مفهوم کلان توسعه، توسعه اقتصادی می باشد. این عامل مهم با پیشرفت تکنولوژی، فضایی رقابتی را در میان کشورها ایجاد می نماید و یکی از فاکتورهای مهم برای دسته بندی کشورها به عنوان کشور پیشرفته ،عقب مانده، توسعه یافته، توسعه نیافته و در حال توسعه می باشد.


بنابراین با توضیحاتی که ذکر کردم در نهایت در پاسخ به سوال شما باید بگویم که توسعه از الزامات مهم و حیاتی برای افزایش رفاه و بهبود سطح زندگی مردم می باشد.شما میتوانید درباره رسول دانیال زاده در رسانه ها بیشتر بدانید.


سوال: تعریف شما از توسعه اقتصادی چیست؟


دانیال زاده : هنگامی که از توسعه اقتصادی سخن می گوییم عدالت اجتماعی نیز مفهوم جدی پیدا می کند.


اهداف توسعه اقتصادی، ایجاد رفاه و افزایش اشتغال در جامعه می باشد که رسیدن به این هدف، یعنی تحقق عدالت اجتماعی؛ به تعبیری دیگر یکی از ابزارهای تحقق عدالت اجتماعی، توسعه اقتصادی می باشد.


البته میان توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی تفاوت ظریفی وجود دارد. در واقع توسعه اقتصادی دارای حد و مرز مشخصی نبوده و کیفی است و بیشتر بر بالابردن ظرفیت های تولیدی مانند ظرفیت فیزیکی و منابع انسانی تاکید دارد. از ابزارهای مهم در راستای اجرای توسعه اقتصادی، داشتن علم و دانش فنی و آگاهی از تکنولوژی های روز و تسلط به آن می باشد.


اما رشد اقتصادی دارای مفهومی کمّی بوده و بیشتر به بالابردن تولید کشور در یک سال در قیاس با مقدار آن در سال پایه اشاره دارد. همچنین در مقوله رشد اقتصادی، به افزایش تولید ناخالص ملی و داخلی پرداخته می شود.


رسول دانیال زاده برتر ین کارآفرین در صنعت فولاد عملکرد مجتمع فولاد گیلان را توضیح داد


برترین کارآفرین در حوزه فولاد، جناب آقای رسول دانیال زاده می باشد که در مصاحبه ای علاوه بر توضیح درباره عملکرد مجتمع فولاد گیلان ، تاکید کردند که در وضعیت تحریم یکی از ابزار های موثر و کارآمد الزامات حمایت های پی در پی دولت بوده است. ایشان بر این باورند که تصمیم های حاصل شده از جلسه های مشورتی با افراد اهل حرفه و تلاشگران موجود در این صنعت، میتواند توصعه و پیشرفت عملکرد اجرایی صنعت فولاد را در پی داشته باشد.


در ادامه این مطلب می توانید گفتگوی مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان، آقای رسول دانیال زاده را درمورد عملکرد مجموعه ی بزرگ فولاد گیلان را بخوانید.


یکی از اساسی ترین شاخص های توسعه یافتگی کشور ها در جهان، ساخت و مصرف سرانه فلزات می باشد. طبق آمار های تحقیاتی انجام شده، ارزش تولیدات صنایع معدنی در حال حاضر در کشور چیزی بالغ بر 22 میلیارد دلار برآورد می شود. این مقدار از تولیدات صنایع معدنی به خصوص فولاد، علاوه بر اینکه می تواند نیاز های اساسی شرکت های داخلی را برطرف کند، می تواند در زمینه صادرات این نوع از محصولات نیز نقش مهمی داشته باشد.


بهتر است بدانید که در سال های گذشته یکی از حوزه هایی که قسمت زیادی از نیاز های ارزی کشور را تامین نموده، حوزه معادن و صنایع معدنی می باشد. به همین خاطر است که باید توجه ی زیادی به این حوزه شود.


منبع :برنانیوز

همه چیز درباره مجتمع فولاد گیلان از زبان رسول دانیال زاده مدیر کارخانه




در سال 98 کشور عزیزمان ایران با تلاش ها و کوشش های زیادی که توسط شرکت های دولتی و خصوصی انجام داد، توانست در تولید و ساخت فولاد در جهان رتبه 10 را کسب کند و همین طورتوانست از کشور هایی مثل فرانسه و ایتالیا در این صنعت پیشی بگیرد. این پیشرفت چشمگیری برای ایران در آن سال بود که همگان به آن افتخار می کردند . حس غرور ارزشمندی به همه افراد دست داده بود.



برخلاف عده ای که گمان می کنند که به انتظار ظهور مشکلات برای تولیدات ایران در 98 نشسته بودند، ما در سال گذشته بیشتر از 23.5 میلیون تن تولید فولاد خام داشتیم که 5.9 درصد افزایش داشته است و همینطور محصولات فولادی به میزان 9 درصد رکوردی رشد داشتند.


بهتر است این نکته را نیز بدانید که مقدار قابل توجهی از این دستاورد با شکوه مدیون پشتکار تلاشگران موجود در بخش خصوصی این صنعت می باشد.


درباره مجتمع فولاد گیلان


یکی از بزرگترین شرکتهای حوزه نورد، مجتمع فولاد گیلان می باشد که فعالیت آن تولید محصولات فولادی می باشد. این شرکت به مدیریت رسول دانیال زاده می باشد که از سال 1382 وارد عرصه تولید شد. کارخانه ی این مجموعه در شهرک صنعتی رشت واقع شده است. زمین این کارخانه 60هکتار می باشد. بهتر است بدانید که مجتمع فولاد گیلان دارای دو خط تولید نورد گرم و نورد سرد می باشد.


نکته ی قابل توجه این است که ظرفیت خط تولید نورد گرم در این مجموعه سالانه 20.5 میلیون تن و ظرفیت تولید در خط نورد سرد به بیشتر از 500 هزار تن در سال می رسد. همچنین طرح های مربوط به تولید انواع گوناگون ورق های گالوانیزه در این مجموعه نیز در حال اجراست و تا پایان امسال با ظرفیت 150هزار تن در سال، به عرصه ی تولید ایران اضافه خواهد شد.


 


ویژگی مجتمع فولاد گیلان


یکی ازاسای ترین ویژگی های مجتمع فولاد گیلان این است که از نظر استاندارد های بین المللی دارای سطح کیفی مناسبی می باشد و همین طور در وضعیت سخت رقابتی و با وجود تحریم های بین المللی، توانسه که تامین کننده قسمت عمده ای از نیاز های صنعتگران و تولید کنندگان داخلی باشد. به گونه ای که بیشتر از 400 شرکت داخلی که صنایع پایین دستی زنجیره فولاد محسوب می شوند، مواد اولیه خود را از مجتمع فولاد گیلان دریافت می کنند.






نقاط قوت مجتمع فولاد گیلان


یکی از مهمترین نقاط قوت این مجموعه این است که با تکه بر دانش نیروهای حرفه ای، متعهد و کاربلد که متخصصین فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر ایران هستند را در کنار بهره گیری از تجهیزات مدرن می باشد. توجه داشته باشید که محصولات تولید شده توسط این کارخانه بعد از اینکه نیاز های بازار های داخلی کشور را رفع برطرف کردند توانایی صادرات به اقصی نقاط جهان را نیز دارند که خود یک ویژگی بسیار مهم درباره این مجموعه می باشد.


در داخل این مجموعه بزرگ بیش از 2 هزار نفر به شکل مستقیم مشغول به کار هستند و اشتغال حدود 20 هزار نفر به شکل غیر مستقیم به ادامه فعالیت این شرکت وابسته می باشد. بنابراین عملکرد و فعالیت این مجموعه بسیار حائز اهمیت است.






صحبتهای مدیر کارخانه رسول دانیال زاده


همچنین رسول دانیال زاده مدیر این شرکت افزود: من معتقدم که زمانی که ملتی در ایجاد تحول مصمم می شود و شرایط فکری و انگیزشی نیز فراهم باشد، به شرط وجود مدیریت صحیح، هیچگونه مشکل و کمبودی حتی تحریمهای ظالمانه، این امکان را ندارد که مسیر رشد و توسعه را سد کند. تکه بر نیروهای انسانی کارآمد به عنوان با ارزش ترین دارایی هر کشور یا شرکت همراه با مدیریت کارآمد، مهمترین محور توسعه و پیشرفت است.صحبت های بیشتر رو در سایت رسول دانیال زاده مشاهده کنید.


نقش صنعت فولاد در پیشرفت صنعتی کشور به حمایت جدی همه ارکان نظام بستگی دارد و نقشی بی دلیل و قابل اتکاست. در این بین توجه به خصوص به قسمت خصوصی و نقش آفرینی هدفمند آن، این امکان را به وجود آورده که نتیجه ی قابل توجه را در پی داشته باشد.


طبق مطالعات طرح جامع فولاد کشور، با وجود اینکه ایران و عربستان و همین طور امارات جزو کشور هایی هستند که بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه محسوب می شوند، اما در مصرف فولاد نیز بالاترین آمار را به خود اختصاص داده اند. یعنی به همان میزان که تولید بالایی دارند مصرف آنها نیز بسیار بالا است.


طبق تحقیات انجام شده، آمار نشان می دهد که سه کشور ایران، عربستان و همین طور امارت بیشتر از 70 درصد مصرف فولاد را در منطقه به خود اختصاص داده اند که از این 70 درصد، 38 درصد را ایران به خود اختصاص داده، عربستان 21 درصد و امارات 15 درصد که این دو کشور بیشترین مصرف را دارند و رتبه ی بعدی عراق است که 6 درصد مصرف دارد. سایر کشور ها نیز در مجموع با 20 درصد قرار گرفته اند.


بنابراین طبق این امار پیش بینی شده است بر اساس سند چشم انداز 1404 کشور ایران حداقل 15 میلیون تن صادرات فولاد داشته باشد که به امید خدا این مقدار با همدلی و همکاری تولید کنندگان خصوصی و دولتی مثل مجتمع فولاد گیلان، انجام خواهد شد.


از طرف دیگر صنعت فولاد به تکمیل چرخه ی زنجیره خود احتیاج دارد. این به این معناست که همه ی جزئیات این زنجیزه از معدن تا کارخانجات تبدیلی و حتی خطوط حمل ونقل ریلی و جاده ای و بنادر نیز به اصلاح و بهینه سازی نیاز دارند، با توجه به اسناد بالا دستی مثل سند چشم انداز 1404 می باشند.


جناب رسول دانیال زاده در آخر به حمایت های پی در پی دولت در وضعیت تحریم که بیشتر از هر وقت دیگری ابزاری وموثر و کارآمد بود تاکید کردند و همین طور در ادامه اضافه کردند که در نظر گرفتن نظرات و پیشنهادات جلسه های مشورتی با اهالی موجود در این صنعت مهم و علاوه بر آن شنیدن مشکلات و تلاش برای رفع جدی موانع موجود در تولید، تاثیر بسیار زیادی در دستاآورد های این مجموعه داشت. این اقدامات می تواند ضمانت اجرایی را به دنبال داشته باشد.




منبع : خبرگزاری واضح