عایق بندی کانال کولر آبی با عایق الاستومری

امروزه نوع جدیدی از عایق‌ها به نام عایق الاستومریک طراحی شده که تمام اهداف عایق کاری را برآورده می‌کند.


عایق بندی کانال کولر آبی
این عایق الاستومری کولر آبی یکی از پرکاربردترین عایق‌های حرارتی و برودتی برای محفظه‌های تبرید و کانال‌های تهویه است. این محصول بیشتر برای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها و مراکز صنعتی استفاده می‌شود. عایق‌های الاستومری از ترکیب اتیلن و دی ان، پروپیلن بسته و منعطف ساخته می‌شود و بهترین جایگزین برای عایق‌های قدیمی و سنتی است؛ چون دوستدار محیط زیست و در عین حال غیر سمی می‌باشد به طوری که به این محصول دوست دار محیط زیست گفته می‌شود.
توانایی فنی عایق الاستومری بسیار بالا است به همین دلیل در صنایع پتروشیمی و نفت، خودروسازی و... کاربرد فراوانی دارد. یکی از ویژگی‌های این عایق مقاومت بالای آن در برابر گرما و سرما، رطوبت و گرد و غبار می‌باشد. جالب است که این عایق تا دمای 700 درجه سانتی گراد و 30- درجه سانتی گراد را می‌تواند تحمل کند. الاستومر را می‌توان به 2 شکل خریداری کرد: لوله ای یا رولی. بهترین گزینه برای عایق بندی صوتی کانل‌های کولری عایق الاستومری می‌باشد.

عایق بندی کانال کولر با عایق الاستومری
یکی از معایب استفاده از پشم سنگ می‌توان به ضعف در دمای پایین، عدم کارایی در محیط‌های مرطوب، از بین رفتن پشم سنگ در طول زمان، پایین آمدن کیفیت، خارش و عوارض پوستی آن اشاره کرد. اگر از عایق‌های الاستومری برای عایق بندی کانال کولر و لوله‌های خنک کننده آلومنیومی و گالوانیزه استفاده می‌کنید باید بدانید که این روش فضای بیشتری را اشغال می‌کند و هزینه اجرایی آن بسیار بیشتر از قیمت‌های کانال پیش عایق است. شما برای اینکار به ماستیک و مش نیاز دارید و بهتر است بدانید که اگر قصد استفاده از این کانال‌ها و جمع آوری آن را ندارید، بیشتر آن قابل بازیافت و استفاده مجدد نیست در حالی که کانال‌های پیش عایق شده قابلیت بازیافت و استفاده مجدد دارند.

دستورالعمل کانال کشی برای کولرهای آبی
شما تا به اینجا به اهمیت عایق بندی کانال کولر آبی با عایق الاستومری پی برده اید، بنابراین وقتی که قصد عایق کاری کولر آبی خود را دارید باید ابتدا به فرآیند کانال کشی لوله‌های آب توجه کنید و از شخصی با تجربه بخواهید که این کار را برای شما انجام می‌دهد. یکبار هزینه برای اینکار طول عمر هر نوع کولر آبی را افزایش می‌دهید. در ادامه چند مرحله اصلی در کانال کشی کولر و عایق بندی آن اشاره خواهیم کرد:

• عملیات کانال کشی طبق طراحی ساختمان
• تهیه موادی مناسب برای ورق کانال کشی
• عایق بندی کانال کولر با عایق الاستومری
• کانال کشی با توجه به سرعت جریان باد
• کانال کشی با توجه به طراحی ساختاری

مهم ترین نکته ای که در نصب کانال باید به آن توجه کرد معماری ساختمان می‌باشد. قبل از نصب کولر آبی باید بهترین موقعیت دریچه‌ها را پیدا کنید و سپس کانال کولر آبی را اجرا کنید. امکان نصب دریچه کولر در برخی از قسمت‌های ساختمان وجود ندارد چون بعد از راه اندازی کولر یا باد وارد این قسمت نمی شود یا به دلیل تنظیم نشدن زاویه محیط را به شدت خنک می‌کند. پس اگر شما قصد کشیدن کانال و عایق بندی کانال کولر آبی را دارید، باید در ابتدا پروژه ساختمانی را بررسی کنید سپس اقدام به نصب کانال کنید.

انتخاب ورق کانال با متریال مناسب
باید توجه داشته باشید که اصول کانال کشی و فوم عایق بندی کانل کولر را با عایق‌های الاستومری رعایت کنید در غیر اینصورت هنگام بروز هر گونه مشکل باید عملیات تخریب و ساخت و ساز مجدد را انجام دهید. وظیفه کانال خنک کننده انتقال هوای سرد از داخل کولر به داخل ساختمان می‌باشد. اگر مواد صفحه کانال مناسب نباشد به مرور زمان ترک می‌خورد، در نتیجه هوای گرم وارد مجرای خنک کننده خواهد شد. به دلیل این مشکل ساختمان به خوبی خنک نخواهد شد، در اینصورت باید ساعت‌های بیشتر کولر را روشن بگذارید تا محیط کمی خنک شود.
منبع: عایق الاستومری چیست؟

راه اندازی خط تولید مواد شوینده صنعتی

این خط تولید شوینده یکی از خطوط پرکاربرد در رضا ماشین می باشد. بصورت کلی مواد شوینده شامل سوفکتات می باشد و برای نظافت و شستشو کاربرد دارد. موادهای شوینده خنگی مانند صابون، شامپو، وایتکس، جرمگیر و... می باشد که مصارف خانگی دارند و در بیشتر خانه ها کاربرد دارد. مواد های شوینده صنعتی قدرت بسیار بالایی در از بین بردن آلودگی و رسوبات سخت دارند و بر اساس کارایی و کاربردشان به 5 گروه اصلی طبقه بندی می شوند. شما بعد از راه اندازی این خط شوینده صنعتی باید به تولید محصولات شوینده صنعتی نیز اقدام کنید تا بتوانید از این طریق به سود بیشتری دست پیدا کنید.

هزینه راه اندازی خط تولید مواد شوینده صنعتی
هزینه اولیه برای راه اندازی خط تولید مواد شوینده این خط تولید در مرحله اول به تعداد، برند و نحوه تهیه دستگاه های صنعتی بستگی دارد که برای تولید محصول به این موادهای اولیه نیاز خواهید داشت. انواع دستگاه های صنعتی به صورت اتومات و نیمه اتومات در بازار مجود می باشد که برای صرفه جویی سرمایه در ابتدای کار بهتر است ماشین آلاتی را انتخاب کنید که دارای ضمانت نامه می باشد. خبر خوب این است که مواد خط تولید شوینده در ایران تولید می شود و می توانید به راحتی با قیمت پایین و مقرون به صرفه تهیه کنید.

درآمد خط تولید مواد شوینده صنعتی
خط تولید شوینده صنعتی می تواند یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری در ایران باشد چون در مدت کم می تواند سود بسیار عالی به صاحبان خود دهد. درآمد خط تولید شوینده های صنعتی مانند خط تولید مایع ظرفشویی می تواند بسیار عالی باشد.

فضای مورد نیاز برای خط تولید شوینده صنعتی
اگر شما تصمیم راه اندازی خط تولید شوینده صنعتی کوچک را دارید، یک فضای کوچک در حد یک گاراژ یا شاید یک سوله کوچک برای شما کافی باشد. اما اگر قصد راه اندازی یک خط تولید بزرگ و گسترده ای را دارید به یک کارخانه و یک فضای بزرگ نیاز دارید. فضای انتخابی باید متناسب با دستگاه های ضروری و مواد اولیه برای تولید کنندگان باشد. برای تعیین میزان متراژ و راه اندازی خط تولید شوینده می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مشاوره خط تولید مواد شوینده صنعتی
خط تولید صنعتی با کاربردهای وسیع و گسترده ای که دارد در تمامی سازمان ها مانند بیمارستان، صنایع غذایی، رستوران ها و... مورد استفاده قرار می گیرد و در سطح کشور به طور انبوه تولید می شود و حتی وارد می گردد اما متاسفانه با توجه به نوسانات و قیمت دلار و عدم اعتماد از اصل بودن محصول وارداتی، مدت زمانی است که مصر کنندگان به محصولات داخلی با کیفیت روی آورده اند و یک رقابت بین تولید کنندگان شکل گرفته است. البته لازم به ذکر است که میزان فروش این محصولات به کیفیت آن ها بستگی دارد. تولید کنندگان با جلب رضایت مصرف کنندگان می توان میزان تولید خود را افزایش دهد. برای دریافت بهترین نتیجه و بالا رفتن فروش محصولات باید از فرمولاسیون مناسبی استفاده کنید تا باعث افزایش فروش شما شود. همچنین برای دریافت بهترین نتیجه می توانید با کارشناسان رضا ماشین تماس بگیرید.

دستگاه خط تولید شوینده صنعتی
دستگاه تولید شوینده صنعتی تمام اتومات شامل یک دستگاه تمام استیلل 5000 لیتری 4 فازه با قابلیت پرکردن اتومات می باشد که قابلیت تولیثد 5000 لیتر مواد شوینده خانگی و صنعتی را در یک روز دارد، با این شرایط و تهیه این دستگاه می توانید به سود زیادی دست پیدا کنید و می توانید سرمایه اولیه را در کوتاه ترین زمان جبران کنید.

محصولات خط تولید مواد شوینده صنعتی
محصولات این خط تولید بر اساس توانایی در تمیزکنندگی محیط و از بین بردن چربی به صورت زیر دسته بندی می شود:

مواد شوینده قلیایی
یکی از اصلی ترین ماده شوینده صنعتی می باشد که با چربی و روغن ترکیب شده و تشکیل صابون می دهند و پروتئن ها را حل می کنند به نوعی حلال چربی ها می باشد. این مواد به دلیل خاصیت قلیایی بالا، خورنده می باشد و در صورت تماس با پوست انسان باعث آسیب دیدگی خواهد شد. در صورتی که این خاصیت بالا برای حل کردن چربی ها و خنثی سازی اسیدهای موجود در آلودگی بسیار مهم می باشد. این نوع شوینده ها در مواردی مانند حذف وکس ها، رد ساینده ها، آلودگی های عمیق تجمع یافته و آلودگی های خشک شده و همچنین گریس و روغن حرارت دیده استفاده می شوند. برخی از مواد شوینده قوی صنعتی مانند محصولات خط تولید وایتکس در این دسته قرار می گیرند. استفاده از مواد شوینده قلیایی در نظافت کردن صنایع غذایی و محیط هایی همچون آشپزخانه، رستوران ها، سالن های غذاخوری می توان به این موارد اشاره کرد. استفاده از این شوینده ها بسیار کاربردی و مقرون به صرفه می باشد.

مواد شوینده اسیدی
اسید ترکیب اصلی تشکیل دهنده این مواد می باشد که قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی دارد و قادر به حل کردن رسوبات معدنی مانند کلسیم و منیزیم و همچنین رسوبات هایی ناشی از سختی آب روی سطح ماشین آلات و ابزارهاست. این دسته از شوینده ها برای از بین بردن زنگ، آلودگی های قلیایی، سیمان، گچ یا بتون قابلیت استفاده را دارند. مواد های اسیدی در نظافت سطح های سنگ ماسه و گرانیت قابل استفاده است، برخلاف سطوحی که با ترکیبات آهن گالوانیزه یا آلومنیوم، چون این موادهای شونیده خاصیت خورندگی دارند و برای همه سطوح مناسب نیست. مواد شوینده اسیدی به 2 گروه طبقه بندی می شود: اسیدهای غیرآلی( خورندگی بالایی دارند) اسیدهای آلی(اثرات خورندگی کمی دارند)

چربی زداها
چربی زداهای قوی صنعتی یا حلال های چربی یکی از مهم ترین مواد شوینده صنعتی می باشد که برای حذف کردن گریس یا آلودگی های روغنی قاب استفاده و کاربردی می باشد. قدرت این چربی زداها به درون ملکول های چربی، خردکردن و هیدرولیز کردن آن ها و در نهایت تبدیل آن ها به ذرات بسیار کوچک باعث سهولت در نظافت انواع آلودگی ها با آب از محیط می گردد. قابل ذکر است که قدرت پاک کنندگی چربی زداها کمی پایین می باشد اما با این حال دارای اثرات ضد میکروب هستند و به عنوان مایع ضدعفونی کننده قابلیت استفاده دارند و گاهی در دسته مواد شوینده ضدعفونی کننده قرار می گیرند.

مواد شوینده صنعتی ضدعفونی کننده
این مواد علاوه بر نظافت سطوح، خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد. از این مواد شوینده صنعتی می توان در برطرف کردن آلودگی های عمیق در محیط های حساس استفاده شود. ماده ضدعفونی کننده بصورت دستی و هم با استفاده از دستگاه های نظافت مکانیزه قابل استفاده می باشد.
منبع: خط تولید شوینده صنعتی

آجر نسوز نما چیست ؟

یکی از انواع آجر نما که امروزه در بسیاری از طراحی نمای ساختمان، دکوراسیون، ساخت باربیکیو، شومینه و… مشاهده می شود آجر نسوز نما است. این مصالح همانطور که از نامش مشخص است از خاک نسوز ساخته شده و ترکیبات آن خاک رس و چینی نیز وجود دارد. آجر نمای نسوز طیف رنگی زیادی دارد و در ابعاد و طرح های مختلف ساخته می شود. در ادامه شما را بیشتر در مورد آجر نمای نسوز آشنا خواهیم کرد پس همراه ما باشید.
آجر نسوز نما طوسی چیست ؟
یکی از محصولات پرطرفدار و مورد پسند در صنعت ساختمان، آجر نسوز نما طوسی می باشد که طیف وسیعی از رنگ های طوسی روشن تا تیره را در بر می گیرد. برای استتعلام قیمت می توانید با کارشناسان سایت مهراب تماس بگیرید. آجر نما طوسی یک مصالح ساختمانی همه کاره و محبوب می باشد که در انواع پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این آجرها یک ظاهری کلاسیک و جاودانه را ارائه می دهد که طیف های گسترده ای سبک های معماری را تکمیل می کند. شما چه در حال ساخت یک خانه جدید باشید یا چه در حال بازسازی خانه خود باشید، آجرهای نما خاکستری می تواند ظرافت و پیچیدگی را به پروژه شما اضافه کند.
تصویر: https://ajormehrab.com/wp-content/uploads/2023/09/آجر-نسوز-نما-مهراب-1.jpg
یکی از دلایل استقبال زیاد صنعت ساختمان از آجر نسوز، وجود طیف وسیعی از رنگ ها و ابعاد می باشد که آجر نمای نسوز طوسی یکی از آن ها می باشد. امروزه کارخانه های زیادی در سراسر ایران بدنبال توزیع آجر نسوز طوسی در ابعاد و کیفیت های مختلف هستند. آجر نمای طوسی با رنگ جذاب و خاصی که دارد بسیار محبوبیت پیدا کرده است. این محصول دارای کانی های خاصی با مقاومت حرارتی بالایی می باشد. این آجرها کاربردهای زیادی در نماهای شیک و مدرن دارد. دو کاربرد اصلی آجر طوسی در نمای خارجی و داخلی ساختمان می باشد؛ چون رنگ طوسی یک رنگ خنثی ای محسوب می شود به راحتی با رنگ های دیگر همنشین شده و یک نمای دلنشینی را ایجاد می کند.
آجر نسوز طوسی برای نمای بیرون ساختمان بسیار کاربردی است اما برای دکوراسیون داخلی نیز از این آجر نیز استفاده می کنند. مهم ترین دلیل فروش بسیار بالای آن این است که رنگ طوسی به راحتی با تمامی رنگ ها ست می شود. آجر خاکستری در نمای خارجی ساختمان در کنار دیگر رنگ ها و مصالح می تواند زیبایی را به ارمغان آورد. استفاده از این آجر در نمای خارجی ساختمان های تجاری، مراکز فروش، اداری و… با توجه به رنگ خاکستری می تواند یک حس اعتماد و اطمینان را در افراد ایجاد می کند.

انواع آجر صنعتی
به طور کلی آجر صنعتی نما به چهار دسته تقسیم بندی می شود:

  1. آجر صنعتی شاموت

  2. آجرهای صنعتی آلومینایی

  3. آجر عایق سبک

  4. آجر منیزیتی


  5. مهم ترین و پرفروش ترین نوع این آجرها، شاموت و آلومینایی می باشد که تفاوت های این دو در میزان و درصد آلما و خاک معدنی است. آجرهای نسوز صنعتی شاموت از خاک معدنی تهیه و تولید می شود و آلما به کار رفته در آن ها ( به طور طبیعی) معادل 42 درصد است که در بازارهای داخلی و خارجی آجر کوره به آن ها آجر نسوز شاموتی می گویند.

آجر نسوز قرمز


آجر نسوز قرمز یک نوع آجر است که به عنوان یک مواد ساختمانی بسیار محبوب و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آجرها از مواد طبیعی تهیه می‌شوند و در فرآیند ساخت به دمای بالا (حدود 1000-1200 درجه سانتیگراد) پخته می‌شوند. ویژگی اصلی آجر های نسوز قرمز، رنگ قرمزی است که از اکسید آهن موجود در خاک سیلیکاتی تشکیل می‌شود.
تصویر: https://ajormehrab.com/wp-content/uploads/2023/08/آجر-2020-کد-رندوم-300x300.jpg
آجر نسوز قرمز انگلیسی بسیار مقاوم در برابر حرارت و آتش هستند و به همین دلیل در ساخت اجزای داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. از این آجرها برای ساخت دیوارها، کف‌ها، سقف‌ها و سایر قسمت‌های ساختمان استفاده می‌شود. همچنین، آجرهای نسوز قرمز دارای عایق حرارتی مناسبی هستند که می‌توانند به بهبود عملکرد انرژی‌ای ساختمان کمک کنند. این آجرها به عنوان یک عنصر زیبایی نیز در طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند به زیبایی و شکوه ساختمان‌ها افزوده شوند.
انواع آجر نسوز قرمز
آجرهای قرمز متنوعی و با ویژگی‌های مختلف وجود دارند که برای مصارف مختلف در صنعت ساختمان‌سازی و طراحی داخلی استفاده می‌شوند. در زیر، نمونه‌هایی از انواع آجرهای قرمز ذکر شده است:

آجر قرمز (Firebrick): آجرهای نسوز قرمز به عنوان یکی از انواع آجرهای با مقاومت حرارتی بالا شناخته می‌شود و در ساخت کوره‌ها، تنورها و دیگ‌های صنعتی و کاربردهای دیگر با مواجهه با دماهای بالا استفاده می‌شود.
آجر طبیعی قرمز: آجرهای طبیعی قرمز از خاک رسی با رنگ قرمز ساخته می‌شوند. این آجرها برای ساخت دیوارها، کف‌ها و سایر بخش‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان آجرهای ساختمانی معمولی شناخته می‌شوند.
آجر کلینکر قرمز (Clay Brick): آجرهای کلینکر قرمز از خاک گلی به صورت پخته شده ساخته می‌شوند. آن‌ها به عنوان یکی از آجرهای محبوب برای ساخت دیوارها، نمای ساختمان، و کف‌ها در استفاده‌های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
آجر بلوک قرمز (Red Brick Block): آجرهای بلوک قرمز از جنس آجر کلینکر تشکیل شده و به صورت بلوک‌های بزرگتر با استفاده از خاک گلی ساخته می‌شوند. این بلوک‌ها برای ساخت دیوارها و اسکلت‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از مزایای سرعت بالا در ساخت برخوردارند.
آجر نمایی قرمز (Face Brick): آجرهای نمایی قرمز به عنوان آجرهای زیبایی برای پوشش نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. آن‌ها به صورت نمایی با کیفیت بالا و ظاهر جذاب تولید می‌شوند.
آجر نمایی دست‌ساز قرمز (Handmade Red Brick): آجرهای نمایی دست‌ساز قرمز با استفاده از روش‌های سنتی تولید می‌شوند و به عنوان آجرهای دکوراتیو با طراحی‌های خاص مورد استفاده در ساختمان‌ها ویلاها و مکان‌های دیگر استفاده می‌شوند.
ویژگی‌های آجر صنعتی نسوز

ویژگی اصلی آجرهای صنعتی تحمل دمای بسیار بالای آن ها بدون هیچگونه خرابی یا ذوب شدن است. همچنین یکی دیگر از ویژگی های بسیار بارز این آجرها، داشتن هدایت حرارتی کم می باشد که همین ویژگی در راستای تامین امنیت و کارآمدی بالاتر طراحی و اجرا شده است. برای اطلاع از قیمت آجر نسوز کوره ما را همراهی کنید.

علاوه بر موارد گفته شده، این نوع آجرها می توانند در برابر ضربه اشیاء و محیط هایی با دمای بالا مقاوم باشند و همچنین می توانند در مقابل انفجارهای کوچککه در فرآیند گرمایش اتفاق می افتد، بهترینعملکرد را داشته باشند.

سیمان نسوز چیست؟

سیمان نسوز سیمانی است که بسیار مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارد و از ترکیب تخصصی آزبست و سیمان معمولی تهیه شده.

سیمان نسوز کوره سیمانی است که بسیار مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارد و از ترکیب تخصصی آزبست و سیمان معمولی تهیه شده. این سیمان در صنعت راه و ساختمان، صنایع ریخته گری و بسیاری از صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل خواص خوب و قابلیت استفاده در شرایط مختلف طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.
سیمان نسوز ساختمانی اولین بار توسط یک مهندس اتریشی به اسم لودویگ هاچ حدود صد سال پیش پردازش شد و توانست جایگزین زیادی از قالب های قدیمی این نوع مصالح ساختمانی پرمصرف در پروژه های عمرانی و غیر مدنی شود. هدف اصلی از طراحی و ساخت این سیمان، افزایش مقاومت سازه در برابر حرارت، افزایش دما و شعله می باشد و همچنین یکی از عوامل تقویت ایمنی ساختمان و سازه می باشد.

اجزای مهم اصلی سیمان نسوز
مهم ترین و اصلی ترین اجزای این نوع سیمان عبارتند از:

آهک آلومینا
اکسید کلسیم
اکسید آلومینیوم
اکسید آهن

خواص شیمیایی سیمان های نسوز
آلومینا-سیلیکات در این نوع سیمان ساختمانی، در ترکیب با مولکول های آب، هیدرات آلومینات-کلسیم ایجاد خواهد کرد و مقاومت، سخت شدن و چسبندگی سیمان به سایر مواد را افزایش خواهد داد. افزایش مقدار ترکیبات آزبست یکی دیگر از عوامل افزایش قدرت چسبندگی و تنظیم سرعت سخت شدن این نوع سیمان می باشد. رنگ این سیمان در مقایسه با سایر سیمان های ساختمانی نسبتا روشن و در محدوده خاکستری تیره تا قهوه ای می باشد.
ملات نسوز

ملات نسوز یا “رفراکتوری ملات” (Refractory Mortar) نوعی ملات خاص است که برای اتصال و چسباندن قطعات مقاوم در برابر حرارت (مانند آجرهای نسوز، بلوک‌های نسوز، و تگ‌های نسوز) در محیط‌های با دماهای بالا استفاده می‌شود. این نوع ملات به عنوان یک ماده با دمای مقاومت حرارتی بالا و مقاومت در برابر تغییرات دما و فشار شناخته می‌شود.

ملات نسوز

ویژگی‌های ملات نسوز عبارت‌اند از:
تصویر: https://ajormehrab.com/wp-content/uploads/2023/08/jerm-280x190-1.jpg

مقاومت حرارتی: ملات های نسوز دارای مقاومت بسیار بالا در برابر دماهای بالا و ناشی از عملکرد تجمعی مواد مقاوم به حرارت در ترکیب آن است.
عایق حرارتی: علاوه بر مقاومت حرارتی، ملات های نسوز می‌تواند عایق حرارتی مؤثری برای ساختمان‌هایی با مواد مختلف فراهم کند.
مقاومت در برابر تغییرات دما و فشار: این نوع ملات معمولاً مقاوم به تغییرات دما و فشار است و در محیط‌های با تغییرات حرارتی شدید عملکرد خوبی دارد.
چسبندگی به مواد نسوز: ملات های نسوز باید بتواند به طور مطمئن به مواد نسوزی که قرار است به هم چسبیده شوند، چسبانده شود.
مقاومت به تئرموشوک: تئرموشوکها یا تغییرات سریع دما می‌توانند به مواد مقاوم به حرارت آسیب بزنند. ملات های نسوز باید از مقاومت مناسبی به تئرموشوک برخوردار باشد.

ملات نسوز شاموتی به عنوان یک عنصر مهم در صنایعی مانند صنایع کوره‌سازی، فولاد‌سازی، سرامیک‌سازی، و پتروشیمی استفاده می‌شود. همچنین، در پروژه‌های ساختمانی که به مواد مقاوم به حرارت نیاز دارند (مانند ساختارهای افرازی یا کوره‌ها)، ملات های نسوز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.