ظرفیت تولید مجتمع فولاد گیلان




ایران سرزمینی غنی از ذخایر معدنی است، کشوری که با توجه به آب و هوای خشک و مناطق بزرگ کویری ثروتمند میباشد. ذخایری که عبارتند از: نفت، مواد معدنی فلزی، شن و ماسه، مواد معدنی شیمیایی، گاز، نمک و زغالسنگ.


به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، ایران با توجه به تحریمهای سالیان گذشته تا به امروز با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شده است. این مشکلات در هر حوزهی اقتصادی خود را به نحوی نشان میدهند، اما با مدیریت صحیح و به کارگیری از تخصص و مهارتهای نیروهای متخصص و کارآمد و همچنین حمایت مستمر دولت مخصوصا در این دوران میتوان بسیاری از این قبیل مشکلات را رفع نمود.




یکی از این حوزههای اقتصادی، صنایع بزرگ فولاد ایران است. استفاده از این صنعت بسیار کاربردی و عامل پیشرفت و توسعهیافتگی اقتصادی یک کشور میشود. فولاد ماده انتخابی برای بسیاری از عناصر تولید، ساخت و ساز، حمل و نقل و محصولات مختلف مصرفی است که روزانه در اختیار ماست و همچنین به دلیل استحکامش ارزش زیادی دارد، از دیگر مزایای آن میتوان به بازیافت آن اشاره کرد.


تاریخچه صنعت فولاد


صنعت فولاد مدرن برای اولین بار در اواخر دههی 1850 آغاز شد و از آن زمان به یکی از اصلیترین اجزای اقتصاد جهان تبدیل شده است. این صنعت در ایران برای اولین بار در سال 1306 با ایدهی ساخت کارخانههای ذوب در شمال کشور و به منظور تولید خطوط ریلی راهآهن با بودجهی 4.5 میلیون تومان به وجود آمد و در سال 1307 از بیم پایان یافتن منابع سنگ سمنان پایان یافت، اما در سالهای بعد با برنامه و بودجهی دقیقتر توسط یک شرکت آلمانی ادامه یافت.


در سال 1338 به صورت رسمی توسط دولت، کارخانهی ذوب آهن آریامهر تشکیل شد که پس از انقلاب اسلامی ایران به شرکت ملی ذوب آهن ایران تغییر نام پیدا کرد و در سال 1358 با ادغام این شرکت و شرکت ملی صنایع فولاد ایران در نهایت شرکت ملی فولاد ایران تشکیل شد.


امروز در ایران این صنعت پایه و اساس رشد اقتصادی میباشد و همچنین از ابتدای این صنعت که استخراج منابع مورد نیاز تا فرایند تولید محصول مورد نظر میباشد، منجر به اشتغالزایی است. آقای رسول دانیال زاده به عنوان کارآفرین و مدیر مجتمع فولاد گیلان تا به امروز توانسته امکان اشتغالزایی 2000 نیروی کار به صورت مستقیم و 20هزار نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم آورد.


این صنعت علاوه بر اشتغالزایی، بر چرخهی اقتصاد تاثیر بسزایی دارد. در حالی که اغلب کشورها با مشکل در تهیهی مواد اولیهی این صنعت هستند ایران با وجود منابع فراوان خود تامینکنندهی آن است. شرکت مذکور با احداث کارخانههایی در شهرهای مختلف ایران در شرایط سخت رقابتی و با وجود تحریمهای بین المللی با به کارگیری مدرنترین روشهای این صنعت توانسته تأمین کنندهی بخش عمدهای از نیاز تولیدکنندگان داخل باشد، به طوریکه 400 شرکت در این صنایع مواد اولیهی خود را از این شرکت تامین میکنند. همچنین در حوزهی تجارت خارجی با ارز آوری بسیار زیاد نقش مهمی را در تولید ناخالص داخلی ایفا کرده است.




فناوری مجتمع فولاد گیلان


از جمله فناوری این مجتمع میتوان به فرایند (ایی اس پی) برای فولاد ورق گرم نورد اشاره کرد که علاوه بر هزینه و مصرف انرژی پایین، سازگار با محیط زیست نیز است. همچنین در این مجتمع ورقهای گالوانیزه به شکل (غوطهوری گرم) تولید میشود که از جمله ویژگیهای این روش میتوان به هزینهی پایین، ضخامت های کنترل شده نام برد. پوشش ورق گالوانیزه در این روش استحکام و چسبندگی بالایی دارد. و اما از مدیر کارخانه همه چیز درباره رسول دانیال زاده را بدانید.


یکی از مشکلات جدی این صنعت مربوط به اندازهی آن است. در پایان سال 2014، تعادل عرضه و تقاضا به دلیل عرضه بیش از حد فولاد توسط چین کاهش یافت. از یک سو، به دلیل تولید بیش از حد، بازار صادراتی چین رشد قابل توجهی داشت و منجر به تخلیهی موجودی مازاد خود در سایر کشورها شد.


از سوی دیگر، برخی از تولیدکنندگان بزرگ (مانند تولیدکنندگان اروپا و ایالات متحده) برای جبران این ضرر، عملیات تولید خود را در داخل متوقف کردند زیرا هزینههای عملیاتی خود را حذف کردند. یکی از پیامدهای مازاد عرضه چین سقوط قیمت فولاد بود. این امر منجر به از دست دادن مشاغل این صنعت برای چندین هزار نفر از کارمندان کرهجنوبی و ایالات متحده شد که هنوز مشخص نیس این صنعت چگونه ضرر را جبران میکند.


یکی دیگر از پیامدهای این تولید مازاد، کاهش مواد اولیه مرغوب مورد نیاز برای تولید است. استفاده از مواد خام با کیفیت پایین به جای خود می تواند با ایجاد آلودگیهای زیست محیطی اثرات زیانباری داشته باشد. در فرایند تولید گازهای گلخانهای سمی مانند دیاکسیدکربن که شایعترین گاز گلخانهای است در طول فرایند تولید منتشر میشود و در صورت عدم رعایت، شرایط گرمایش جهانی در آینده نزدیک بدتر خواهد شد.


علاوه بر مشکلات جهانی این صنعت، ایران با مشکلات و معضلات داخلی نیز روبهرو است که عبارتند از: پاندمی کرونا، نوسانات نرخ ارز، تحریمها، عرضهی غلط کالا در بورس، قیمت تمام شدهی مواد اولیه وقیمت نفت و گاز. همچنین بسیاری از صنایع تولیدی آهن و فولاد تعطیل و تولیدات صنایع بزرگ کاهش چشمگیری داشته است.


بر اساس مدلهای کلان جهانی و پیشبینی تحلیلگران، انتظار میرود تولید فولاد در ایران تا پایان سال 1400 به 2300 هزار تن برسد. در بلندمدت، طبق مدلهای اقتصادسنجی، پیشبینی میشود روند تولیدات ایران در سال 2022 حدود 2500.00 هزار تن باشد که با توجه به حمایتهای دولت در این صنعت رسیدن به این عدد دور از انتظار نبوده. در سال 2020 ایران با توجه به تحریمها و محدودیتها در تولید فولاد خام در جایگاه دهم جهان بوده است. واما در قسمت تماس با ما بهارنیوز برای دریافت اطلاعات بیشتر ارتباط بگیرید.


ظرفیت مجتمع فولاد گیلان


رسول دانیال زاده چون ایشان توانسته ظرفیت خط نورد گرم این مجتمع سالیانه 2.5 میلیون تن و ظرفیت تولید خط نورد سرد به بیش از 500 هزار تن در سال برساند و تولید انواع ورقهای گالوانیزه تا پایان سال جاری به 150 هزار تن در سال میرسد.




توانایی تولید مجتمع فولاد گیلان


این مجتمع پس از رفع نیاز صنعتگران داخلی امکان صادرات به نقاط مختلف جهان را داراست و مدیر این کارخانه اقای رسول دانیال زاده توانسته سهم بالایی در تولید فولاد در بین کشورهای همسایه (عربستان، امارات و عراق) در کار مشابه را داشته باشد. این چهار کشور بیش از 70 درصد از سهم مصرف فولاد را در منطقه به خود اختصاص دادند که سهم آنها به ترتیب، ایران 38 درصد، عربستان 21 درصد، امارات 15 درصد و عراق 6 درصد.


طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه می سال 2021، تولید فولاد خام برای 64 کشور به وزن 174.4 میلیون تن گزارش شده است که 16.5 درصد نسبت به همین ماه در سال گذشته افزایش داشته است. بزرگترین تولیدکنندهی فولاد در جهان در حال حاضر کشور چین است. کشورهای آسیای شرقی از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی با وجود فقدان مواد اولیه در کشور خود از بزرگترین تولیدکنندگان جهان هستند، اما دلیل موفقیت آنها چیست؟


رشد سریع اقتصاد در کشورهای شرق آسیا شرایطی را ایجاد کرد که منجر به توسعهی فزایندهی صنعت فولاد در این کشورها شد که بسیاری از آنها از طریق سرمایهگذاریهای سیاست محور توسط دولتها انجام شد. ژاپن و کرهجنوبی با سرمایهگذاری در تولید فولاد با کیفیت بالا پیش میروند و کرهجنوبی نیز در حال آماده شدن برای پاسخگویی به تقاضا از طریق سرمایهگذاریهای پایین دستی خارج از کشور در آسیای جنوب شرقی، مکزیک، ایالات متحده آمریکا و هند است. علاوه بر این، به منظور رقابتی ماندن، شرکت ها در حال انطباق با تغییرات تکنولوژیکی انقلاب صنعتی چهارم هستند.



منبع : تهران نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.