چشم انداز صنعت فولاد از زبان دانیال زاده


72e2040c-6bee-4956-990f-fc8bbac05bde


به نظر میرسد سبک زندگی هم تاثیرات خود را بر همین روند رشد تقاضا نسبت به فولاد بطور مستقیم تحمیل خواهد کرد . بدین معنا که کوچ و مهاجرت مردم از مناطق کمتر برخوردار روستایی به سمت شهرها و الزام ایجاد بسترهای لازم برای اسکان آنها از جمله ساختمانها ، زیرساختهای انرژی و آب و خطوط انتقال آنها ، زیرساختهای حمل و نقل، اسباب و لوازم زندگی و غیره همگی نیاز به انواع مصنوعات فولادی را بیشتر خواهد کرد . باز در همان گزارش برآورد شده بود که جمعیتی حدود یک میلیارد نفر تا سال 2030 به شهرها مهاجرت میکنند.




یکی دیگر از پارامترهای مهم و مزیتهای استفاده از محصولات فولادی ، چرخه عمر آنهاست . کلیه محصولات فولادی قابلیت بازیافتنی صد در صدی دارند . این ویژگی خاص باعث شده عوامل تعیین کننده ای همچون منابع طبیعی و انرژی های لازم ، مدیریت شده و از هدر رفت آنها جلوگیری شود .






سوال : وقتی سخن از تولید به میان میآید اشتغال جلوه میکند . رابطه این دو با هم در صنعت فولاد چیست؟  




رسول دانیال زاده : صنعت فولاد در جهان میلیونها نفر را مشغول خود ساخته . دقیق تر بگویم که بیش از دو میلیون نفر بطور مستقیم در صنعت فولاد جهان مشغول هستند . جالب است بدانید به همین میزان یعنی دو میلیون پیمانکار فعالیتشان متمرکز بر فولاد است . اما از آنجاییکه این صنعت یک صنعت مادر شناخته میشود ، صنایع پایین دستی فراوانی هم بصورت غیر مستقیم از این محل ارتزاق میکنند . شاید رقمی حدود 4 میلیون نفر هم در صنایع مرتبطه فعال باشند .




 اگر مقوله های دیگری همچون حمل و نقل به اشکال مختلف ، تجار و امور مرتبط با فعالیتهای بازرگانی و بانکی ، قطعه سازی و حتی حوزه های آموزشی و دیگر صنایع مربوطه را به آن اضافه کنیم شاید بتوان گفت فولاد منبع اشتغال بیش از 50 میلیون نفر در جهان است . ولی اجازه دهید جدای از این اعداد و ارقام  ،  آماری از میزان اشتغال در شرکتهای تحت مدیریت خود خدمتتان عرض کنم . در مجموع سه شرکت مجتمع فولاد گیلان ، گروه کارخانجات نورد و لوله سمنان و فولاد کاویان رقمی بیش از 5000 نفر بطور مستقیم اشتغال دارند .



 این درحالیست که رقم اشتغال ناشی از فعالیت این گروه تولیدی در قالب شرکتهای پایین دست زنجیره فولاد در کشور به بیش از 20000 نفر خواهد رسید . این اعداد شرایط فعلی است . طرحهای توسعه ایی در دست اجرای هر یک از این شرکتها،  ظرفیت اشتغال مستقیم قابل توجه دیگری را به ارقام فعلی خواهد افزود .






منبع : شمانیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.